Pepijn prematuur geboren met 28 weken, WKZ, groeiecho, longrijping, CPAP, longontsteking, NICU

Pepijn

Tijdens een reguliere controle vond de verloskundige ons kindje wat klein aanvoelen. Voor de zekerheid werd er die avond nog een groeiecho gemaakt en de verloskundige bleek gelijk te hebben. De baby was echt veel kleiner dan zou moeten. We werden direct doorverwezen naar het ziekenhuis en van daaruit naar het WKZ. Door een niet goed werkende placenta kreeg ons kindje niet genoeg voedingsstoffen meer om genoeg te blijven groeien en dus moest hij twee dagen later al gehaald worden, nadat de longrijpingsprikjes hun werk hadden kunnen doen. Na een zwangerschap van precies 28 weken werd op 15 oktober 2016 Pepijn geboren en hij woog 600 gram.

Een spannende tijd brak voor ons aan. Gelukkig liet Pepijn direct zien dat hij een vechtertje was en kwam hij, zo klein als hij was, krachtig over. Aanvankelijk kon hij zelf ademen, maar werd later toch met beademing geholpen, zodat hij zijn energie vooral kon gebruiken om te groeien. En dat deed hij! Na een aantal dagen mocht hij het weer op eigen kracht doen, met hulp van de CPAP.

Na een week of vier werd Pepijn heel ziek, hij kreeg een longontsteking. Angstige dagen volgden, waarbij de artsen van het WKZ alle mogelijke middelen inzetten om hem hier doorheen te slepen. Pepijn, wat ‘vastberaden’ betekent, hield gelukkig vol. Op een ochtend was er ineens weer wat vooruitgang en konden wij weer enigszins opgelucht ademhalen.

De vooruitgang zette door, en Pepijn kon van de beademing af, naar de CPAP en vervolgens aan de optiflow. Hij werd langzamerhand beter en groter en mocht na 7 weken van de NICU naar de high care. Een mooie volgende stap op weg naar huis. Want daar vertrouwen wij nu op, dat Pepijn over een tijdje met ons mee naar huis mag! Dankzij de mooie foto’s van Tineke hebben we een mooie herinnering aan de tijd in het WKZ en daar zijn we heel dankbaar voor. Dank je wel Tineke en stichting Earlybirds!

——————–

Pepijn was héél klein toen hij geboren werd! Al snel na zijn geboorte had ik contact met de ouders, maar omdat hij nog zo klein in instabiel was zouden de ouders zelf aangeven wanneer Pepijn een reportage aankon. Op Wereld Prematurendag kon ik alvast een paar foto’s van Pepijn maken, dus dat was al erg leuk. Helaas werd Pepijn kort na WPD ernstig ziek, maar gelukkig is Pepijn een echte knokker en kon onlangs de reportage plaatsvinden toen hij op de high care lag. Een dapper mannetje die inmiddels al bijna 1700 gram woog en helder uit zijn oogjes keek!

Fijn dat ik weer door middel van de foto’s een herinnering mocht maken van Pepijn’s verblijf in het WKZ. Groeit maar lekker Pepijn en dan volgend jaar een keer lekker naar huis!

Tineke.