Lynn

Op donderdag 19 februari kwam er een spoedoproep van Earlybirds voor een reportage in het AMC van een meisje waarvan de situatie zorgelijk was. Ik heb gereageerd dat ik beschikbaar was en ben de volgende morgen naar het AMC gegaan. Om 10 uur maakte ik als eerste kennis met de verpleegkundige en de papa van Lynn, Kees. Hij vertelde over zijn dochter. Na een zwangerschap van 25,5 week werd hun 3e kindje geboren. Ze kreeg de mooie naam Lynn en had een zus Sophia van net 1 jaar en een broer Daan van 2,5 jaar. Binnen 1 dag na de geboorte was er op scans te zien dat Lynn al veel hersenbeschadiging had opgelopen, de reden waardoor Lynn het niet zou gaan redden……. Ineens besefte ik heel duidelijk waarom het een spoedoproep was en ik moest even slikken bij de wetenschap dat ik zo een mooi meisje zou gaan fotograferen die het niet zou gaan redden in deze wereld….

We kregen van de verpleegkundige een ouderkamer, waar we in alle rust konden fotograferen en waar Daan en Sophia, die door opa en oma werden gebracht, ook mochten komen (op de IC mogen geen kinderen komen). Vlak nadat ik in de ouderkamer aankwam, maakte ik kennis met de mama van Lynn, Angela. Wat een sterke ouders had ik hier voor me staan. Ze genoten van hun momenten als gezin, maar ook individueel als ze de kleine Lynn vasthielden, aanraakten en tegen haar praatten. Zoveel liefde, maar tegelijkertijd ook zoveel verdriet. Kees en Angela konden rustig en op hun tijd genieten met Daan, Sophia en Lynn. Een mooi en liefdevol gezin was ik aan het fotograferen. We hebben rustig de tijd genomen om veel foto’s te maken. Ik wilde ervoor zorgen dat ik elk detail zou vastleggen voor ze als tastbare herinnering voor later van dit complete gezin. Een kleine 2 uur later was ik klaar en had ik alles vastgelegd waarvan ik wist dat dit belangrijk zou zijn voor de ouders. Ik nam afscheid van ze en wenste ze heel veel sterkte in de komende tijd waarin het onvermijdelijke zou gaan gebeuren. Woorden schieten in zo’n situatie te kort.

Met tranen in mijn ogen liep ik het AMC uit. Vastberaden om direct aan de gang te gaan met het bewerken van de foto’s en heel dankbaar dat ik van zo’n ontzettend intiem moment in hun leven, deel van heb mogen uitmaken zodat ik een mooie tastbare herinnering mocht maken. Diezelfde middag nog is Lynn rustig en vredig ingeslapen.

Lieve Angela, Kees, Daan en Sophia, jullie hebben een onuitwisbare indruk achtergelaten bij me en ik wens jullie heel veel sterkte toe om het verlies van Lynn een plekje te geven.

Beleving van de ouders:

Wij waren zo gelukkig toen we hoorden dat er zo snel al een fotografe kon komen om van ons gezinnetje foto’s te maken. Wij wilden zo graag dat onze andere kinderen onze Lynn nog even konden zien, aanraken en van haar konden genieten.En wat hebben wij genoten die vrijdagochtend. Alles ging zo soepel en rustig. We hadden eigenlijk niet eens in de gaten dat er foto’s geschoten werden. Ze was er wel maar wist zo te fotograferen dat we het niet merkten. En toch hebben we vanuit allerlei hoeken zulke ontzettend mooie foto’s mogen krijgen.

We hebben nu zo’n mooie herinnering aan onze Lynn, en prachtige foto’s om later ook aan Daan en Sophia te laten zien. Wat een ontzettend lieve fotografe. Die ochtend zullen wij ook nooit meer vergeten.

Kees en Angela

1. Linda
    Linda zegt:

Lieve Kees en Angela,
    Heel veel sterkte! Wat een verhaal! Wat fijn dat jullie zo’n mooie en bijzondere herinnering hebben! Woorden schieten tekort voor zo’n verdrietige gebeurtenis!

Lieve Rianne,
    Wat super dat je zo snel kon! En hoe heftig ook, hier doe je het ook voor!

Veel liefs,
    Linda

2. mandy
    mandy zegt:

Wauww wat een verhaal
    Ik kreeg er gewoon kippenvel van.
    Jammer dat lynn zo snel kwam te overlijden maar geniet van je twee andere prachtige kinderen.
    Lieffs Mandy

3. marleen
    marleen zegt:

Beste kees en Angela,

Ik wens jullie heel veel sterkte in deze tijd. Voor mij helaas heel herkenbaar. Een jaar geleden is ons zoontje overleden en ook wij hebben hele mooie foto’s van hem via Earl birds . Zo fijn om dat te hebben.

liefs,
    Marleen slot

4. nicole
    nicole zegt:

Lieve kees en angela

Heel veel sterkte
    heb dit verhaal met kippenvel en tranen in me ogen gelezen heftig

Heel veel sterkte in deze o zo moeilijke tijd

Dikke knuffel

5. Ons Kleintje
    Ons Kleintje zegt:

Hallo Angela en Kees, wat ontzettend moeilijk voor jullie. Heel veel sterkte, ik heb zelf 3 jongens die te vroeg werden geboren met 27 weken.

6. glynis
    glynis zegt:

De betekenis van Lynn is “beeldschoon”. Letterlijk genomen in twee aparte woorden …
    Beeld staat voor een bijzonder mooi exemplaar van iets of iemand Schoon staat voor rein(heid).
    In de spirituele wereld is het zo dat als ‘n kind zo jong sterft en dus niet lang op deze wereld heeft vertoeft, puur is ofwel helder, zuiver en onschuldig.
    Heel veel sterkte!