Liam

Met precies 30 weken braken op een mooie zondagmiddag nietsvermoedend de vliezen van Anouk. Halsoverkop zijn wij naar het Isala ziekenhuis in Zwolle gegaan. Helaas was er in Zwolle geen plek. Hierdoor zijn wij overgeplaatst naar het WKZ in Utrecht. In Utrecht kwam de weeën al snel op gang. Waardoor Liam de volgende ochtend -13 juni- om 10:04 is geboren. Het geboortegewicht van Liam was 1.758 gram. Liam maakte het na de geboorte heel goed, hierdoor mocht hij gelijk op de Highcare afdeling liggen.

De dag na de geboorte was er ineens wat aan de hand. Liam was s´nachts heel huilerig geweest en niet te troosten. Nietsvermoedend wouden we s´ochtends bij Liam kijken, en toen hoorden we dat de arts ons wou spreken. De arts vertelde dat Liam een bloeding heeft gehad in de hersenen, hoe groot de schade zou zijn konden ze nog niet precies zeggen..
Als gevolg van de bloeding heeft Liam later op de dag epileptische aanvallen gehad. Voor de epileptische aanvallen kreeg Liam medicatie wat bijwerkingen kan veroorzaken, waardoor hij werd overgeplaatst naar de intensive care.

Ondertussen werden er dagelijks echo´s gemaakt en vrij vlot ook al een MRI. Hier zagen ze dat aan de linkerkant van de hersenen een grote bloeding is geweest en helaas aan de rechterkant ook een kleine bloeding. De artsen vertelden dat de bloeding vooral veel schade in het motorische deel heeft aangericht, wat zorgelijk is. De artsen kunnen ons tot op heden niet precies vertellen wat hiervan de gevolgen zullen zijn (dit kan zowel mee als tegen vallen), dit blijft de komende jaren afwachten..

Alleen was het hiermee helaas niet gedaan.. Door de hersenbloeding, kon het hersenvocht niet goed worden afgevoerd. Hierdoor kon er druk ontstaan op de hersenen, waardoor mogelijk meer schade kon ontstaan. Liam heeft daarom twee ruggenprikken gehad om hersenvocht af te nemen. Helaas, hadden de ruggenprikken niet het gewenste effect. Daardoor had Liam toen hij 2 weken oud was zijn eerste operatie. Er moest namelijk toch een tijdelijke drain komen (Rickham reservoir), hieruit konden de artsen elke dag hersenvocht uit de hersenen halen (´puncteren´).

Omdat Liam na een paar weken het vocht nog niet zelf had afgevoerd was de conclusie dat er een permanente drain (VP-drain) moest komen zodat Liam op den duur mee naar huis kan.
Op moment van schrijven heeft deze operatie enkele dagen geleden plaatsgevonden in het WKZ in Utrecht. De operatie is goed gegaan. Nu is het de komende tijd afwachten of de drain goed werkt.

Door dit hele gebeuren vergeet je haast alles wat er nog bij komt kijken wat betreft prematuriteit. Het niet verdragen van eten / niet zelfstandig eten, ondersteuning van ademhaling, bloedtransfusie, medicatie, infectie en ga zo maar door.

Maar desalniettemin is het allerbelangrijkste dat wij super blij en trots zijn op onze lieve Liam. We hebben tot nu toe veel mooie momenten meegemaakt in het ziekenhuis. We hebben samen veel ‘gebuideld’. Ook hebben wij veel gezongen en voorgelezen, met als doel Liam zoveel mogelijk te stimuleren. Ook kunnen wij niet genoeg onze dank uitspreken naar iedereen om ons heen, maar ook wat betreft de goede zorg en de hulp van alle organisaties, dit doet ons goed!

Inmiddels is Liam al 9 weken in het ziekenhuis, hij doet het erg goed en hopen binnenkort naar huis te mogen! De toekomst is voor ons erg onzeker en vooral afwachten, maar wij blijven hopen op het allerbeste en genieten volop van onze topper.

Trotse ouders.