Fleur & Suze

Op 17 mei jl. hebben wij een prachtige fotoreportage gekregen van Earlybirds in het Martini Ziekenhuis. Erg bijzonder dat Anouk deze reportage kwam doen omdat zij ruim 2 jaar geleden de newbornshoot van onze dochter Lune heeft gedaan. We wilden eigenlijk al eerder de shoot doen maar omdat Fleur ineens erg ziek was geworden hebben we het uitgesteld naar het moment dat ze weer helemaal opgeknapt is.

Ons verhaal:
Op zaterdag 26 maart kreeg ik in de avond last van harde buiken welke steeds regelmatig kwamen. Uiteindelijk hebben we toch het Martini Ziekenhuis gebeld waar ik onder controle was en voor de zekerheid wilden ze toch dat ik langskwam. Op dat moment was ik 28+2 dagen zwanger van een een-eiige tweeling. Om 23.30 kwamen we in het ziekenhuis en daar bleek na onderzoek dat ik 2-3 cm ontsluiting had. Gezien de zwangerschapsduur i.c.m. een dreigende vroeggeboorte moest ik naar een ziekenhuis met een NICU omdat de kindjes, wanneer ze geboren zouden worden, de zorg die ze daar geven nodig zouden hebben. Ik heb de eerste longrijpingsspuit gekregen en een infuus met weeënremmers. Vervolgens ben ik met de ambulance van het Martini Ziekenhuis naar het UMCG gebracht. Na 24 uur heb ik nogmaals een longrijpingsspuit gekregen en weer 24 uur later (op 29 maart in de ochtend) is het infuus met de weeënremmers gestopt. Al snel werd het weer wat onrustiger in mijn buik en hoe verder de dag vorderde hoe consequenter de harde buiken weer werden. Het werd duidelijk, ik ging bevallen. In de vroege ochtend van 30 maart is om 02.28u Fleur geboren (1435 gram) en om 2.35 kwam haar zusje Suze (1300 gram) ook ter wereld.

In eerste instantie hadden beide meisjes een goede start. Toch moest Suze na een paar uur aan de beademing omdat ze het moeilijk kreeg. Het intuberen verliep heel moeizaam en er werd gesproken over mogelijke afwijkingen in de aanleg van haar ademhalingsstelsel. Vervolgens heeft ze als complicatie van de beademing een klaplong gekregen. Hiervoor is een drain geplaatst. Uiteindelijk is ze hier goed van hersteld en na 5 dagen mocht ze van de beademing naar de cpap. Ook waren er bij het detuberen gelukkig geen afwijkingen te zien. De weken die volgden waren af en toe wat onrustig omdat ze af en toe uit het niets wat verhoging en lichte koorts kreeg en er vermoedens waren van een infectie, maar gelukkig is dit uitgebleven.

Fleur haar eerste week verliep heel goed en stabiel, maar na precies een week werd ze ineens heel ziek. Al snel bleek dat ze een bacterie in haar bloedbaan had. Deze bacterie veroorzaakte allemaal bulten met pus gevuld over haar kleine lichaampje. Na een paar dagen bleek dat de bacterie ook in haar hersenvocht was gevonden. Fleur had ook een hersenvliesontsteking. We hebben in grote angst geleefd. Gelukkig hebben ze de bacterie onder controle kunnen krijgen na een hele lange en zware antibiotica kuur die ze 4 weken heeft gehad.

Na bijna 5 weken op de NICU waren de meisjes goed genoeg om overgeplaatst te worden naar de highcare van het Martini Ziekenhuis. Daar is alles in een sneltreinvaart gegaan; kleertjes aan, badderen, leren drinken. Steeds meer zagen we ze echte baby’s worden. De ademhalingsondersteuning is bij beide meisjes succesvol afgebouwd. Suze ligt inmiddels al niet meer aan de monitor, Fleur nog wel. Beide meisjes drinken alle voedingen zelf en dus is ook eindelijk de sonde eruit. Het is de komende dagen nog even afwachten hoe het zelf drinken blijft gaan en of de sonde er nog weer in moet.

De eerste inentingen worden in het ziekenhuis gegeven en dan moeten beide meisjes 24 uur aan de monitor liggen. Als dan alles net zo goed gaat als nu dan verwachten we dat de meisjes begin juni thuis zijn.
We kijken terug op een hele heftige periode met gelukkig een positief einde!

André, Aafke en Lune

De fotograaf:

Ik kreeg een aanvraag binnen via Earlybirds en ik was verrast, ik kende de ouders namelijk van een eerdere shoot met hun dochter. Ik vond het daarom ontzettend bijzonder dat deze aanvraag bij mij is beland. De meisjes lagen inmiddels in het Martini en ze deden het erg goed! Grote zus Lune was er natuurlijk ook bij en die wilde dolgraag het dekentje over ze heen leggen, een flesje geven en met een spuugdoekje de melk uit de mondhoekjes halen. Het was fijn om te zien dat het zo goed ging Fleur en Suze en ik hoop dat ze al snel weer naar huis mogen.

Bedankt dat ik een bijdrage heb mogen leveren in deze periode.

Veel liefs,
Anouk Wubs

1. Coremans
    Coremans zegt:

Waauw wat een bijzonder verhaal en wat een rijkdom drie van die prachtige meisjes. Ik hoop dat jullie kindjes bijna thuis zijn en dat jullie als gezin gaan genieten van elkaar