Vienna prematuur geboren met 34 weken en 4 dagen, gebroken vliezen, ruggenprik, couveuse, neonatologie, sondevoeding

Vienna

Daar is ze dan, op 3 augustus is onze dochter Vienna Evelynn geboren na 34 weken en 4 dagen zwangerschap. Een zwangerschap die niet was zoals gehoopt. Vanaf 6 weken al ziek thuis.

Op 2 augustus braken opeens mijn vliezen en binnen een uur zaten we in het ziekenhuis met 1 à 2 cm ontsluiting. Heel de dag weeën elke 4 minuten maar er gebeurde niet veel. De volgende ochtend 3 augustus om 8:00 uur een ruggenprik genomen omdat ik niet meer kon door de vermoeidheid en de pijn van heftige rugweeën. Toen kwam er elke 2 uur ongeveer 1 cm bij.

Om 14:30 uur had ik dan eindelijk volledige ontsluiting en mocht ik gaan persen. Om 15:17 was ze er dan eindelijk, ons mooie meisje. De navelstreng zat om haar nekje dus die werd gelijk afgeklemd en doorgeknipt. Toen mocht ze heel even op mijn borst liggen om haar te bewonderen en werd ze naar de kamer ernaast gebracht waar de kinderarts al klaar stond. Papa ging mee, ze kreeg meteen beademing om druk op haar longetjes te houden omdat ze zelf moeite had met ademen. Na wat onderzoeken en het aanbrengen van een luchtslangetje in haar neusje mocht papa symbolisch nog de navelstreng doorknippen. Ze werd daarna nog even teruggebracht in de couveuse naar mij om haar nog even te bewonderen en te zien dat het redelijk goed met haar ging. Ze moest naar de neonatologie afdeling en papa ging weer met haar mee, daar deden ze nog meer onderzoeken en werd ze gemeten en gewogen. 46 cm lang en 2204 gram woog ze. Gelukkig ging het redelijk met haar en ging ze van de couveuse naar een warmtebedje en had ze maar een klein beetje extra zuurstof nodig.

De dagen daarop ging ze goed vooruit, de extra zuurstof werd afgebouwd en na een paar dagen zelfs stopgezet. Weer een paar dagen later mocht de monitor uit waardoor alle slangetjes en draadjes weg waren behalve de sonde voor de voeding. Ook ging ze na haar eerste heerlijke badje van een warmtebedje naar een normaal wiegje. Ze dronk nog niet alle flessen zelfstandig leeg. Elke dag dronk ze steeds meer flessen helemaal leeg, maar ze mocht pas naar huis als ze alles zelf opdronk. Op 19 augustus na 16 dagen in het ziekenhuis gelegen te hebben kregen we eindelijk het goede nieuws, ons meisje mocht de volgende dag naar huis! Zondag 20 augustus, 17 dagen na de bevalling was ons gezin dan eindelijk thuis en compleet. Nu kunnen we eindelijk gaan genieten van ons kleine wondermeisje.

We willen stichting Earlybirds en in het bijzonder Chadé Seip heel erg bedanken voor deze mooie foto’s. Nu hebben we toch een mooie herinnering aan deze moeilijke en zware periode. Ga vooral zo door met jullie goede werk en dat jullie nog veel mama’s en papa’s mooie herinneringen mogen geven in een moeilijke tijd.