Tijn prematuur 35 weken placenta preavia totalis keizersnede

Tijn

Tijn prematuur 35 weken placenta preavia totalis keizersnede

Onze prachtige tweede zoon Tijn is geboren na een zwangerschapsduur van 35 weken. Deze zwangerschap kwam als een totale verrassing! Onze oudste zoon Mees is geboren na een IVF traject. Inmiddels waren we al weer een jaar bezig met IVF, toen bleek dat ik spontaan zwanger was.

Ontzettend onwerkelijk en het duurde even voordat wij echt het besef kregen dat er een tweede wonder op komst was. De zwangerschap verliep in het begin zonder problemen. Bij de 20 weken echo bleek dat de placenta vrij laag lag, maar deze zou nog kunnen optrekken. Helaas gebeurde dit niet en vanaf 28 weken belandde ik regelmatig in het ziekenhuis met flink bloedverlies (placenta preavia totalis). Een ontzettend onzekere en bange periode volgde. Echt genieten was er op dat moment niet meer bij. Vanaf dat moment was de enige prioriteit nog, zoveel mogelijk weken erbij sprokkelen.

Uiteindelijk hebben we de grens van 30, naar 32 en uiteindelijk naar 34 weken kunnen rekken. Toen belandde ik weer in het ziekenhuis met fors bloedverlies en toen werden de risico’s voor mij zo groot dat besloten is op 5 augustus, met een termijn van 35 weken ons kindje te halen.

De keizersnede verliep gelukkig zonder complicaties waar men van te voren zo bang voor was. Onze prachtige kleine Tijn had een goede start. Helaas na 45 minuten vond Tijn het toch allemaal niet zo prettig meer. Een CPAP, infuus, bewakingsmonitor, sonde en couveuse, het was allemaal nodig. De CPAP was Tijn gelukkig binnen 24 uur al weer kwijt en die werd opgevolgd door de low flow. In de weken die volgden deed Tijn erg goed zijn best. Doordat Tijn wat meer prematuur gedrag liet zien dan verwacht, duurden alle stapjes bij hem net wat langer.

En eindelijk, precies op de uitgerekende datum, mochten we Tijn na 5 lange weken mee naar huis nemen! Wat is het fijn om eindelijk met ons vieren thuis te zijn!

Stichting Earlybirds kende ik al via Facebook. We zijn blij dat we ons kleine mannetje hiervoor hebben opgegeven. We willen ‘onze’ fotograaf Rob Baar ontzettend bedanken voor de prachtige foto’s. Een mooi aandenken aan de voor ons heftige periode.

**********

De fotograaf:

De afspraak met de ouders was snel gemaakt. Voor mij een eerste fotoserie in Zutphen. Het plan was om Tijn samen met zijn grote broer op de foto te zetten, helaas had de tweejarige peuter meer aandacht voor zijn vrachtauto. Tijn had er wel zin in en liet zich van zijn mooiste kant zien. Tijn is een prachtige baby die af en toe met zijn grote ogen in de lens keek. Ik had het geluk dat ik ook het badmoment mocht vast leggen. De ouders kwamen op mij heel rustig en ervaren over, zeker een compliment gezien de omstandigheden.

Ik wens Tijn heel veel gezondheid en geluk!

1 antwoord
  1. Ina
    Ina zegt:

Zo herkenbaar dit verhaal van Tijn. Het is alweer bijna 19 jaar geleden dat ik beviel van onze drieling! Na een voorperiode van wel zwanger niet zwanger en een buitenbaarmoederlijke zwangerschap werd besloten om over te gaan tot een IVF-behandeling. Na drie pogingen was ik zwanger! dit hadden wij nooit verwacht. Bij de eerste controle in het Sophia ziekenhuis in Zwolle mochten wij ons gaan verheugen met de komst van een tweeling! Echter na 4 weken bleek er nog 1 klein groeiend mensje aanwezig te zijn! Na onderzoek bleek ik zwanger van een 2 eïige drieling! 1 eicel had zich in mijn buik gesplitst dus ik had buiten de medici toch nog zelf een leven gecreëerd! Na bijna 34 weken werden onze prachtige kinderen gehaald via een keizersnede. 2 meiden(die dus 1 eiig zijn en een prachtige vent! Ze zijn de dag na de geboorte in Zwolle samen met mij overgebracht naar het toenmalige “‘t Spittaal” in Zutphen. ze hebben 1 week in de couveuse gelegen en mochten toen al in een bedje natuurlijk met de juiste controle omdat 2 van de drie nog weleens vergat adem te halen…dipjes noemen ze dat tot op heden ten dagen nog steeds. Na 4 weken mochten wij onze prachtige kinderen meenemen naar huis en 15 november a.s. worden zij alweer 19 jaar! Ik wil hier maar mee zeggen dat het eerst enorm spannend is bij een ëarly bird(s) maar uiteindelijk vergeet je alle spanningen! Ik wens Merle, Edwin, Mees en Tijn heel veel geluk en gezondheid toe!