Thijs en Luuk prematuur 29 weken TTS syndroom keizersnede

Thijs & Luuk

Thijs en Luuk prematuur 29 weken TTS syndroom keizersnede

30 december 2015. Yes!!! We zijn zwanger! Bij de 3e maand raak! O, wat verlangden wij naar nog een kindje! Nu hopen dat we de maanden goed door komen en hopelijk snel ons wondertje kunnen zien! Na weken extreem misselijk te zijn en oververmoeid op 10 februari 2016 naar de verloskundige voor de echo! Eindelijk zien of alles in orde was! Niet wetende dat we de schrik van ons leven zouden krijgen! Op de echo was niet 1 kindje maar waren 2 kindjes zichtbaar! Onze wereld stond even op zijn kop maar wij waren ook snel aan het idee gewend.

Een 1 eiige tweeling met gedeelde placenta, dit hield in dat er een kans van 15% was op TTS (Tweeling Transfusie Syndroom). Om die reden hadden wij elke twee weken een echocontrole. 19 +1 weken zwanger en bij de 20 wekenecho stond wederom ons leventje op zijn kop! TTS werd geconstateerd, die middag duurde heel lang! We kregen 2 keuzes waarvan 1 niet echt een keuze was voor ons. Keuze 1 niets doen en een week later niet meer zwanger zijn of keuze 2 een laserbehandeling met een overlevingskans voor beide kindjes van 60%.

De volgende dag werd de laseringreep gedaan, dit was erg spannend maar alles was goed gegaan! De dagen erna en weken waren erg spannend maar de ingreep was goed geslaagd en de jongens deden het super! 4 weken na de ingreep was er weer een tegenslag want het vlies waardoor beide jongens apart in 1 zak zaten was geknapt naar aanleiding van de ingreep! De jongens zitten in 1 zak wat wederom risico’s met zich mee bracht en ik in geen mogelijkheid natuurlijk mocht bevallen. De jongens zouden met 32/33 weken gehaald worden en waarschijnlijk met 26 a 28 weken opgenomen worden om dagelijks ctg uit te voeren.

Gelukkig ging het verder met de jongens goed en groeiden ze ook erg goed! Opname bleef daardoor uit tot 28+6 weken, wel 2x per week op controle totdat ik minder gevoel kreeg van 1 kindje doordat de placenta ervoor lag. Het bleef goed gaan met de jongens en op maandag 20 juni 2016 om 14.30 uur knapte spontaan mijn vliezen met een draagtijd van 29+5, en om 17.00 uur werden we naar de OK gebracht voor de keizersnede. Een bijzondere geboorte en een uitzonderlijk goede start van Thijs en Luuk!

Tot op de dag van vandaag hebben ze geen terugval gehad en doen het super goed! Ze zijn nu een maand oud en 34+1 en drinken inmiddels ook al uit de fles! Een hele spannende zwangerschap met 2 wondertjes in onze armen als resultaat!

Ondanks dat het enorm goed gaat blijft het een moeilijke tijd, en we zijn Earlybirds daarom ook erg dankbaar deze moeilijke maar ook bijzondere tijd vast te leggen! En in het bijzonder Janneke de fotograaf die de tijd voor ons als gezin heeft genomen!

Maarten, Nicolette, Fabian, Thijs en Luuk

*****

Op zaterdag 16 juli mocht ik naar het Groene hart ziekenhuis om dit prachtige gezin te fotograferen. Wat een mooi wonder, die twee kleine sterke jongens die het tot nu toe zo goed doen! Een grote broer die zo af en toe nieuwsgierig komt kijken en ouders die zo liefdevol zijn voor alle drie de kinderen! Thijs en Luuk werden door hun mama bij hun papa op de borst gelegd, waar ze heerlijk mochten buidelen.

Groei maar lekker verder in deze mooie veilige omgeving, kleine knullen! Hopelijk zijn jullie snel sterk genoeg om naar huis te kunnen. Ik wens jullie alle kracht, liefde en geluk toe die jullie nodig hebben om deze bijzondere maar ook moeilijke tijd goed met elkaar door te komen.

Liefs, Janneke

1 antwoord