Sven en Alex tweeling vliezen gebroken stuitbevalling

Sven & Alex

Sven en Alex tweeling vliezen gebroken stuitbevalling

Afgelopen vrijdag heb ik in Heerenveen deze bijzondere tweeling mogen fotograferen. Voor de blog heeft de moeder van deze jongens hun aangrijpende verhaal opgeschreven. Het is echt een wonder te noemen, hoe het nu met de jongens gaat. Heel erg veel geluk en gezondheid voor de toekomst! Liefs Geke

****

Na ruim zeventien jaar huwelijk was er een spontane zwangerschap. Zes jaren daarvoor hadden we het slopende medische traject afgesloten. Omdat ik in week acht van de zwangerschap trombose en longembolieen kreeg, werd er direct een afspraak bij de gynaecoloog gemaakt. “Zien jullie wat ik zie?” zei ze. We waren in verwachting van een ééneiige tweeling. Ik ervoer een geweldige zwangerschap. Ik was blij… ik werd moeder! De trombose breidde zich nog twee maal uit maar de kinderen ondervonden er gelukkig geen schade van. Tweewekelijks mochten we naar de gynaecoloog, alles ging steeds prima.

Op 20 mei kreeg ik een hoge bloeddruk. Aan de medicijnen en op 22 mei moest ik terugkomen. De bloeddruk bleef te hoog. Bij het weggaan zegt de gynaecoloog: “De kinderen liggen dwars, stél dat je vliezen breken dan moet je gaan liggen en níet zelf naar het ziekenhuis gaan”. Het leek wel profetisch, want dezelfde nacht, op 23 mei om twee uur braken de vliezen… Als versteend bleef ik in bed liggen terwijl mijn man de ambulance belde.

Met een gang van hondervijfenzeventig kilometer per uur reden we naar Groningen waar ik direct aan de weeënremmers kwam. Tijd rekken want ik was 31.4 weken zwanger. De longrijpingsspuitjes werden toegediend. Na drie nachten zonder slaap, waarvan twee met (voor)weeën, zette de bevalling dwars door de weeënremmers door. Rennend kwam het medisch personeel eraan, het was niet meer te houden. In no time van twee, naar acht centimeter ontsluiting, maar de kindjes lagen in een stuit.

Op 25-05-2015 werd Sven om 6.25 uur met 1710 gram geboren, hij ademende niet en moest direct behandeld worden. Om 6.53 uur werd Alex met 1840 gram geboren, hij  heeft zeven minuten vast gezeten. Omdat hij verkeerd om in stuit lag, werd hij gedraaid. Zijn onderlichaam hing er inmiddels al uit. Tijdens het draaien kwam zijn arm over zijn hoofd achter zijn schouder te liggen, hij zat muurvast. Uiteindelijk is zijn armpje losgehaald waarbij Alex zijn sleutelbeentje heeft gebroken. De placenta heeft losgelaten waardoor hij bloed verloor. Via het vruchtwater kreeg hij ook bloed binnen. Hij werd geboren zonder ademhaling en hartslag. Na tien minuten reanimatie en drie keer adrenaline te hebben gekregen werd mijn man opgehaald. Het was zeer zorgelijk. Na nóg een minuut kwam de hartslag op gang, maar de eerste 48 uur zijn kritiek geweest. Hij heeft twee bloedtransfusies gehad, bloeddrukmedicijnen omdat de bloeddruk veel te laag was en morfine om de pijn te bestrijden. Alex was donkerblauw, ze hadden erg aan hem getrokken. Na een paar dagen werd Alex stabieler.

Sven deed het beter, hij was al vlot van de beademing. Sven trok zelf zijn sprietjes eruit toen hij er klaar mee was.
Vervolgens kreeg hij een zuurstofbrilletje.

Alex maakte wonderen door, zijn herstel ging zeer voorspoedig. Dit is in Groningen niet onopgemerkt gebleven, er werd dan ook veel over dit wonderkind gesproken. Na twaalf dagen kon de verhuizing naar ziekenhuis Heerenveen al ingezet worden. De ambulance rit was erg vermoeiend voor de jongens, de volgende dag hadden ze dan ook veel dipjes. Rumoer en onrust is ook een veroorzaker van veel dipjes. Toen de jongens over de twee kilogram waren mochten ze in een bedje.

Qua niveau ontlopen ze elkaar nu niet veel. Sven is net iets eerder gestopt met de coffeïne, maar Alex is ook aan het afbouwen. Ze hebben nu een eigen kamer en wij wonen bij hun in. De jongens doen het naar omstandigheden heel goed en we zijn dan ook supertrots op onze kanjers!

1. melissa
    melissa zegt:

Wat een super aangrijpend verhaal. Maar wat een mooie prachtige mannetjes hebben jullie daar. En wat een wonder!! Om super trots op te zijn. Maar dat zullen jullie ongetwijfeld zijn.

2. Esther
    Esther zegt:

Hoi Edwin en Jaqueline, Wat GEWELDIG voor jullie!!!!!!!!! Eindelijk papa en mama!!!!!!!!! Van Harte Gefeliciteerd en geniet van jullie wondertjes……maar dat is vast niet tegen dovemansoren gezegd. Wat een heftig verhaal meid……Heel veel geluk met z’n viertjes en alle Goeds voor de toekomst!!!!!!!! Hartelijke groeten van Erwin Esther Marith en Nikki

3. Cootje
    Cootje zegt:

Lieve Jaqueline en Edwin,
    Wat geweldig dat jullie jongetjes het zo goed doen. Via Sylvia en Richard leven we met jullie mee. Groetjes, Cootje en Theo

4. janny en cor kooij
    janny en cor kooij zegt:

Allereerst van harte gefeliciteerd
    janny heeft je moeder ook nog gesproken jullie jullie hebben wel het nodige meegemaakt
    we wensen jullie heel veel sterkte toe
    janny en cor kooij

5. Alet
    Alet zegt:

Gefeliciteerd met het prachtige resultaat van jullie strijd samen. Het ene wonder na de ander. Het is jullie gegund dit pracht. Geniet se.

Groetjes de buuv op 127

6. Floortje
    Floortje zegt:

Jullie hebben heel wat meegemaakt met die jongens, mooi te zien dat het inmiddels een stel vrolijke kleuters zijn, waar het zo goed mee gaat
    heel veel plezier en gezondheid gewenst voor jullie gezin.

Groetjes,
    Floortje, de mama van Anna-Lova