Sophie

Sophie 4-2

Twee weken geleden mocht ik weer naar het AMC om een reportage te maken van een klein meisje. Sophie is met 28 weken geboren, maar met een groeiachterstand van 4 weken is ze echt een ienieminie meisje. Bij de geboorte woog ze maar 700 gram! Er brak een hele zware en onzekere tijd voor de ouders aan, ook al ging het met Sophie naar omstandigheden goed. De zorg is er en ze maken iedere dag kleine of grote ups en downs mee. Maar wat is het prachtig om te zien hoe sterk en positief deze ouders zijn en helemaal trots en verliefd natuurlijk op Sophie!

Ik heb uiteraard een gehaakte Earlybird meegenomen en Sophie pakte het direct aan. Fijn idee dat het zo ontzettend goed werkt! Ik mocht ook vastleggen dat de mama van Sophie voor de eerste keer sondevoeding gaf. Spannend, maar ik kan me heel goed voorstellen hoe fijn het voelt om zelf eten te geven.

Lieve Sophie, ik hoop dat je snel groot en sterk genoeg bent om naar huis te gaan. Ik wens jou heel veel liefde, geluk en gezondheid toe!

Dora xx

****************

Het verhaal van de mama van Sophie:

Op 26 januari ging ik naar de verloskundige voor controle. Al snel bleek mijn bloeddruk te hoog en na het maken van een echo kregen we ook te horen dat ons meisje achter liep in de groei. Ik moest gelijk door naar het ziekenhuis Ter Gooi waar ik een nachtje moest blijven. De volgende dag moest ik voor verdere onderzoeken naar het AMC in Amsterdam. Na het maken van een CTG en een echo bleek dat ons meisje 4 weken achter liep in  de groei. Ik had een slecht werkende placenta en te weinig vruchtwater.

Ik werd opgenomen in het AMC en een spannende week volgde. Ik kreeg pre-eclampsie en een week later was de CTG zo slecht dat onze kleine meid met 28 weken gehaald moest worden door middel van een keizersnede.

Op 4 februari werd Sophie geboren. Ze woog slechts 700 gram. Twee weken later hebben wij een fotoshoot van Stichting Earlybirds gehad. Een mooie ervaring met als resultaat prachtige foto’s en een geweldige herinnering.

Sophie doet het naar omstandigheden goed. Een kleine dappere meid is het!

1. ingrid
    ingrid zegt:

Lieve ouders van Sophie

Wat een geweldig nieuws. Elke dag een stukje dichter bij huis. Wat een prachtige en ontroerende reportage. Heel veel geluk met deze mooie kleine dappere meid.

2. connie
    connie zegt:

Wow wat een kanjer! Ons meisje werd onder dezelfde omstandigheden geboren maar dan 5 weken later. Al 2x zo groot, maar toen nog zo klein. Heel veel succes de komende tijd!

3. Anoeska
    Anoeska zegt:

Zorg goed voor elkaar, geniet van de kleine meid.
    Mama denk aan je rust..als Sophie thuis is begint het echte werk..dat lijkt nog ver weg..maar komt met de dag hopelijk dichter bij…Jullie zijn allemaal kanjers!!
    Het is een lange weg …
    Woorden van een moeder die bij de 31 weken HELLP heeft gehad..onze zoon is al 15!!