Ryan prematuur geboren met 31 weken en 4 dagen, NICU, buidelen, MMC Veldhoven, couveuse, sonde

Ryan

Vanaf dag 1 verliep de zwangerschap heel erg fijn. Er waren geen complicaties gedurende de zwangerschapsperiode, Ryan groeide goed en was lekker bewegelijk. Stilletjes aan kregen we rond week 29 de eerste spulletjes binnen om de babykamer in orde te maken. Daarnaast keek ik erg uit naar mijn zwangerschapsverlof, met nog 4 weken te gaan kwam die aardig in zicht.

In de nacht van dinsdag 27 augustus op woensdag 28 augustus, na een dag gewerkt te hebben, ging ik rustig slapen zoals alle dagen daarvoor, maar om 04.00 uur werd ik wakker van krampen in mijn buik. In eerste instantie dachten we niet direct aan dat de bevalling was ingezet; we bleven er rustig onder. In plaats van dat de krampen minder werden, namen ze alsmaar toe. Naar aanleiding daarvan gebeld met de verloskundige en die was om 05.00 uur bij ons om controles uit te voeren. Al snel bleek dat er geen tijd te verliezen was. Met grote spoed zijn we naar het ziekenhuis gereden omdat de bevalling ieder moment kon inzetten. Eenmaal in het ziekenhuis aangekomen ging het snel: Ryan werd op 28 augustus met 31 weken en 4 dagen om 07.10 uur geboren.

We hoorde hem gelukkig huilen, maar hij moest direct mee ter controle. Het ging zo snel dat de longen niet voorbereid waren op het leven buiten de buik. Ryan ademde moeilijk, maar deed dat zo goed als hij kon. Al snel kwam hij op de NICU terecht voor verdere behandelingen, gelukkig verliep dat allemaal erg voorspoedig. De artsen en verpleegkundigen stelden ons gerust. Ryan bleek met een geboortegewicht van 2080 gram genoeg bij te kunnen zetten om aan te sterken. Al na 4 dagen mocht Ryan over na de medium care. Daar konden we heerlijk met hem buidelen, verzorgen en eten geven. We waren enorm trots op dat kleine dappere mannetje en genoten/genieten volop.

Op die afdeling lazen we over Stichting Earlybirds. We besloten om ons aan te melden voor een fotosessie en al snel kwamen we in contact met Margo. De foto’s die zij heeft genomen zijn schitterend, een speciale herinnering voor later. Momenteel ligt Ryan nog in het ziekenhuis, maar we hopen hem binnen 2 á 3 weken lekker mee naar te kunnen nemen zodat we thuis kunnen gaan genieten als gezinnetje.