Puk & Sef prematuur geboren bij 28,5 weken, Amphia Breda, tweeling, gebroken vliezen, stuitligging, spoedkeizersnede, sonde

Puk & Sef

Van de ouders:

Al vanaf de eerste echo nadat we wisten dat ik in verwachting was van een twee-eiige tweeling begonnen zo’n beetje de zorgen bij ons. Het vruchtzakje van Sef groeide in eerste instantie niet heel hard mee, iedere echo was het weer spannend of hij zou zijn meegegroeid. Iedere keer weer de blijdschap en opluchting als dat toch zo bleek te zijn. Toch bleven de zorgen aanwezig, aangezien we eerder een premature dochter hebben gekregen.

Ik kreeg hormonale medicatie om de kans op vroeggeboorte te verminderen. Onze zorgen bleken terecht toen bij 25 weken mijn vliezen braken. Ik wist gelijk dat dit foute boel was, omdat ik dit scenario ongeveer 3 jaar geleden had meegemaakt. Na onderzoekjes in het ziekenhuis bleek het inderdaad om een hoge vliesscheur te gaan. Daar begon onze lange weg in het Sophia. Ons werd al gelijk bij aankomst in het ziekenhuis de keuze gesteld: niks doen of alles doen. Deze keuze was voor ons (ondanks alle risico’s) snel gemaakt. Samen kozen wij voor actief beleid, wat inhoudt dat artsen alles zullen inzetten om onze kindjes te redden. 3,5 week stilliggen en alleen uit bed voor toilet en douche.

Totdat bij 28,5 week mijn vliezen centraal braken, de bevalling werd nog geprobeerd tegen te gaan door het toedienen van magnesium. ‘s-Avonds kreeg ik wat krampen, artsen vertelden me dat de baby’s oké waren en het er niet naar uitzag dat ik ging bevallen, ik lag er nog te “relaxt” bij. Eigenlijk wist ik (na twee eerdere bevallingen van onze prachtige dochters) dat dit niet klopte maar ging uit van de expertise van de artsen. De krampen bleven aanhouden, bij een check bleek ik in een half uur van 0 naar totale ontsluiting te zijn gegaan. Het eerste kindje lag in stuit, wat betekende dat ze over moesten gaan op een spoed keizersnede. Papa heeft een aantal verkeersovertredingen begaan om op tijd bij de bevalling te kunnen zijn. Wat uiteindelijk wonderbaarlijk genoeg maar heeft geleid tot 1 verkeersboete. De ruggenprik werd toegebracht en daar was papa! Enkele minuten later werden onze wondertjes Puk ❤️ en Sef ❤️ geboren op 30 juni. Zusje en broertje van onze lieve dochters Pip en Sam. Ons gezin is compleet! Na bijna 2 weken in het Sophia zijn we overgebracht naar het Amphia in Breda. Hier moeten ze groeien en bloeien totdat ze na bijna 3 maanden lekker mee naar huis mogen.

Onwijs trots en blij zijn wij met de foto reportage gemaakt door Luzanne van Stichting Earlybirds. Zo fijn dat we eindelijk eens iets normaals als gezin samen konden doen. En onze liefdes mochten “showen” naar de buitenwereld. Luzanne nogmaals hartstikke bedankt voor dit fijne moment en de prachtige beelden!

1 antwoord
  1. Dimphij Kuijpers
    Dimphij Kuijpers zegt:

Prachtig verwoord Sanne
    Wat een heftige en spannende periode voor jullie en de twee zusjes..
    Gelukkig is het goed gekomen en zijn jullie fijn weer samen.
    Heel veel geluk en gezondheid in jullie gezin.