Novan

Van de ouders:

Bij 16 weken dan eindelijk de geslachtsecho, een meisje!
4 weken later kregen we toch te horen dat je zonder twijfel een jongetje zou zijn, even schakelen maar niet minder gewenst.

Tot 28 weken hebben we een zorgeloze zwangerschap gehad, totdat ik voelde dat je niet jezelf was. Na een groeicontrole bij ons eigen echobureau werden we doorgestuurd naar het streekziekenhuis en daarna naar het Amsterdams UMC. Binnen 24 uur was er bekend dat onze kleine man een groeirestrictie (groeiachterstand) heeft en dat de placenta niet meer goed zijn werk deed. De navelstreng doorbloeding was ook niet meer wat het zijn moest.

Een opname volgde met iedere dag CTG en iedere 3 dagen een echo en “dopplercontrole”, hierbij wordt onder andere de doorbloeding van de navelstreng gemeten.
In de loop van de week verbeterde het beeld eigenlijk zo goed dat ik het weekend nog een dagje naar huis mocht. Op maandag stond er weer een controle gepland, omdat het zo goed ging was deze gewoon op de poli, dit was tevens de laatste echo die we gehad hebben.

Tijdens de echo werd al snel duidelijk dat de doorbloeding van de navelstreng echt niet oké was, het bloed liep al terug naar de placenta. Toen de hartslag van de kleine man ook nog daalde naar <65, werd het noodsignaal geluid, alles werd klaargemaakt voor de ok.
Je zou nú gehaald worden. 20 minuten later was het al zo ver, je werd met 28 weken en 6 dagen zwangerschap geboren en wat doe je het sinds dat moment goed!

Novan had een geboortegewicht van 790 gram en het was de eerste tijd heel spannend.  Hij ademde wel al zelf zelfstandig wat maakte dat we snel over mochten naar het Spaarne Gasthuis in Haarlem.
Op 3 augustus komt de fotograaf van Stichting Earlybirds voor de reportage en dan is Novan al bijna verdubbeld in gewicht!
Het blijft spannend en we zijn er nog niet maar met kleine stapjes redden we het wel!

Van de fotograaf:

Ik wens jullie veel sterkte nog de komende weken in het ziekenhuis en alle geluk van de wereld met z’n drieën!❤