Mats prematuur geboren met 28 weken, Ikazia Rotterdam, vroeggeboorte, sonde

Mats

Mats prematuur geboren met 28 weken, Ikazia Rotterdam, vroeggeboorte, sonde

“Ga maar wat dichterbij staan,” hoor ik Martine zeggen, “dan zijn jullie een echt gezinnetje!”

Hanna ligt in bed met Mats, ik sta naast ze en de tranen rollen over m’n wangen. Het besef dat we inderdaad een echt gezinnetje zijn komt knalhard binnen. In de ondertussen 8 weken durende ziekenhuis achtbaan van ups en downs laat je niet altijd ruimte voor emoties. Je leeft in de waan van de dag: vandaag, morgen, overmorgen – stapje voor stapje gaat het vooruit en soms gaat het achteruit. Je bent blij als het goed gaat, maar bang als het niet gaat. Je probeert van de mooie momenten te genieten, maar zijn ons altijd bewust van de premature situatie waar we in zitten.

De fotoshoot vanuit Earlybirds voelde alsof we ons voor het eerst in 8 weken even helemaal géén zorgen hoefden te maken. Alles was namelijk goed, we konden simpelweg genieten. Genieten van onze sterke en stoere Mats, hoe goed hij het deed, genieten van elkaar en hoe goed wij ons er samen doorheen aan het slaan waren. Genieten van ons drietjes, als een echt gezinnetje.

Tussen al dit genieten was fotografe Martine, haast onopgemerkt, om deze mooie momenten op een prachtige manier vast te leggen – zo bleek enkele dagen later toen we de foto’s ontvingen en het genieten weer opnieuw begon. Al duurde het maar een uurtje, door de fotoshoot konden we even op pauze drukken en beseften we ons wat een geweldig mooi gezinnetje we waren. Een herinnering die onbetaalbaar is en in geweldig mooi beeld voor altijd is vastgelegd.