Maëlle prematuur geboren met 30 weken, Rijnstate Arnhem, groeiachterstand, longrijping, HELLP, spoedkeizersnede, sonde

Maëlle

Op maandagochtend 13 mei, 1 dag na Moederdag fiets ik naar mijn earlybirdje die gisteren haar eerste Moederdag heeft gehad en niet van 1, maar van maar liefst twee mamma’s. 2 mamma’s; 1 uit Frankrijk en 1 van Curaçao afkomstig. In de kamer wordt dan ook een mix gesproken van Engels en Nederlands en de kleine dame draagt de prachtige naam Maëlle. Als ik de kamer binnenkom is het mamma Elodie die mij met een grote glimlach tegemoetkomt, een trotser kijkende moeder kun je je nauwelijks voorstellen, ze laat me gelijk het kleine bundeltje zien dat heerlijk in haar wiegje ligt te slapen. Mamma Tati is nog even aan het kolven maar komt er bijna aan verzekerd Elodie mij.

Er prijkt een mijlpaalkaartje met “Hoera 2 kg” op haar bedje, Maëlle heeft deze 4 dagen geleden gekregen. Het kaartje hangt daar terecht met trots zegt Elodie, ze laat mij een foto zien waarop een ongelofelijk klein mensje te zien is.

Tijden de pretecho is er al een klein vermoeden dat er wellicht een groeiachterstand is, dit wordt later bij de 20 weken echo bevestigd, vanaf dat moment breekt een onzekere periode aan. Ze worden bij 25 weken naar het Radboud doorverwezen waar mamma Tati wordt opgenomen en er met longrijping wordt gestart. Als met 30 weken blijkt dat het met mamma Tati ook de verkeerde kant opgaat, omdat ze een veel te hoge bloeddruk en het HELLP-syndroom heeft, wordt er op woensdagochtend 20 maart besloten de kleine Maëlle te halen met behulp van een spoedkeizersnede. Slechts 740 gram is ze als ze ter wereld komt. Later blijkt dit nog te hoog te zijn ingeschat, als ze 1 dag na haar geboorte weer wordt gewogen slechts 607 gram weegt. De doktoren vermoeden dat ze zelfs maar 640 gram heeft gewogen bij haar geboorte.

Nu 7,5 week later weegt ze dus 2 kilo en heeft ze vele artsen en de verpleging in zowel het Radboud als het Rijnstate (waar ze sinds 3 weken ligt) keer op keer doen verbazen hoe sterk ze is. Zo klein, maar vanaf dag 1 al zo krachtig. Vandaag staat er een nieuwe mijlpijl te wachten, Maëlle mag voor het allereerst in bad. Een beetje spannend is het wel, zowel voor de mamma’s als voor Maëlle zelf. “Mogen echt alle plakkertjes eraf”? wil Elodie toch nog even checken bij de verpleging; “Ja echt alle plakkertjes”. Nog een mijlpaal erbij 😉

Glibberig van de zeep, en helemaal bloot zonder toeters en bellen laat ze zich in het warme water glijden, ze ontspant zichtbaar, de 3 dames genieten. Een familie-selfie voor haar Instagram account mag zeker niet ontbreken. De families verspreid over de wereld, het verplegende personeel en vrienden worden goed op de hoogte gehouden van alle kleine stapjes die ze maakt, maar zeker ook van de grote sprongen en alle mijlpalen.

Ik ga je ook volgen lief klein groot wondertje. Ik kijk uit naar de dag dat ik een familie-selfie op insta zie met jou in de maxi-cosi en 2 super trotste mamma’s bij de uitgang van Rijnstate met daarbij de tekst “going home”.

Liefs Sjoske

——————-

Van de mama’s:

Wij, de mama’s van Maëlle, zijn erg trots op onze ‘Pittige Tante’.

Dank aan, in chronologische volgorde, Rijnstate VPG & Prenatale diagnostiek, Radboud Kraamafdeling & NICU, Ronald McDonald Huis Nijmegen en Rijnstate HC & MC.

En natuurlijk Stichting Earlybirds en Sjoske voor deze prachtige foto’s.