Kim & Anna prematuur geboren met 32 weken en 2 dagen monochoriale diamniotische tweeling, keizersnede

Kim & Anna

Vorige week mocht ik weer op pad voor Earlybirds, deze keer iets dichter bij huis, Terneuzen. Ik mocht de tweeling Kim & Anna op de foto zetten. Voor de eerste keer een Earlybirds-tweeling, ook wel weer spannend. Ik reed op vrijdagmiddag richting het ziekenhuis en in de hal ontmoette ik Peter. Ik had al uitgebreid kunnen lezen hoe de zwangerschap was gelopen en de eerste weekjes. De dames hebben samen de placenta gedeeld en dat is een risicovol gebeuren, de zwangerschap was dus alles behalve ontspannend. De meisjes deden het heel erg goed en drinken al een gedeelte van hun voeding zelfstandig. Tijdens mijn aanwezigheid mochten ze even in bad en ik was onder de indruk van de routine en de zelfstandigheid die deze kersverse ouders al hadden. Prachtig!

Bedankt Jessie en Peter, ik vond het een eer om jullie meiden en deze eerste periode voor jullie te mogen vastleggen.

———————-

Van de ouders:

Bij onze eerste echo, met 10 weken, kregen we te horen dat we in verwachting waren van een monochoriale diamniotische tweeling. Ook wel een tweeling waar elk kindje een eigen vruchtzak heeft, maar ze samen de placenta delen. Eerst even schrikken, maar natuurlijk ontzettend leuk nieuws.

Bij 15 weken kregen we in het UZ Gent te horen dat het in de meeste gevallen niet goed afloopt. Er waren wel kansen, maar een goede opvolging was wel vereist hiervoor. Hierna volgde er een heftige zwangerschap, beginnend bij een groeiverschil tussen de meisjes, naar uiteindelijk een tekort aan vruchtwater, voor de keuze staan om één van de meisjes te laten gaan bij 24 weken, opname bij 27 weken in het ziekenhuis, anemie, vroeggeboorte.

Ondanks goede CTG’s en echo’s is er uiteindelijk door de artsen besloten om de zwangerschap preventief te eindigen bij 32 weken en 2 dagen. Toen zijn Kim & Anna geboren om 9.35 en 9.37 middels een keizersnede. Kim woog 2kg. Anna woog 1.7kg.

32 weken en 2 dagen is nog steeds 8 weken te vroeg, voor ons voelde het als een overwinning. Kim is uiteindelijk 1 dag geïntubeerd geweest, Anna kon direct zelfstandig ademen. Na een paar dagen waren ze beide volledig af van de beademing/ondersteuning. Diezelfde week mochten ze al van zaal A naar zaal B toe. Uiteindelijk met een leeftijd van slechts 7 dagen mochten ze met het transport terug naar het ziekenhuis bij ons in de buurt.

Nu, met een leeftijd van 36 weken, doen ze het goed. Ze moeten nog zelfstandig leren drinken om mee naar huis te mogen. Dit doen ze steeds beter en krijgen nu steeds minder voeding via de sonde. Kim weegt nu 2.6kg en Anna 2.3kg.We durven nu, na 21 weken, stiekem na te denken hoe het zou zijn als ze thuis komen.

Het volledige verhaal over onze monochoriale diamniotische tweeling is terug te lezen op ons blog: http://www.tweeling.kornelis.info/

1. Cathy Kox-Verhelst
    Cathy Kox-Verhelst zegt:

Gefeliciteerd met jullie mooie tweeling meiden. Het is alsof ik (voor een groot gedeelte) m’n eigen verhaal lees. Ook een mo-di meisjes tweeling van Terneuzen en in Gent geboren maar met 36.4 en gewichten van 1.3 en 1.9 kilo. Inmiddels zijn ze alweer ruim 2.
    Wat mooi om een blog bij te houden van alle momenten!
    Geniet van jullie meiden en voor je het weet zijn ze lekker thuis

2. Mandy
    Mandy zegt:

Zelfde verhaal bij mij . Bij mij ook een placenta en 2 vruchzakken. Alleen bij mij kreeg de ene baby mee voeding als de andere dus bij 30 weken geboren 900 gram en 1540 gram. Nu zijn ze 15 jaar en schelen 10 kilo en 10 cm.terwijl ze wel eeneiig zijn.

3. Geldof Joke
    Geldof Joke zegt:

Mooie blog! Ik was zwanger van een monochoriaal monoamniotische tweeling. 1 vruchtzak zonder vliesje ertussen, 1placenta. Een 33 maand durende zwangerschap waar je voortdurend kans hebt ze te verliezen. Op 26 weken moest ik ter observatie in het uz Gent en een geplande keizersnede op 33 weken. Mijn zorgenkindjes van toen zijn nu 2 levendige meisjes van 1,5. ?