Kaja prematuur geboren met 31 weken, tweeling, MMC Veldhoven, couveuse, NICU

Kaja

Kaja prematuur geboren met 31 weken, tweeling, MMC Veldhoven, couveuse, NICU

Van de ouders:

De hele zwangerschap was spannend. Kaja is van een tweelingzwangerschap en tussen de twee kindjes zat een bloedstolsel dat altijd bloedde. Met steeds de angst van een miskraam. Tot 8 weken ging het allemaal goed, maar in week 9 is een kindje overleden.

De rest van de zwangerschap verliep zonder problemen, tot de nacht van 27 augustus toen het vruchtwater brak. In eerste instantie zijn we naar het ziekenhuis in Venlo gegaan, van daar werden we overgeplaatst naar Veldhoven. De 2 weken zonder vruchtwater in het ziekenhuis waren spannend. Tot 15 september. Om 4.00 begon het met buikpijn en om 9.00 uur met persen. Het was nog even extra spannend omdat de couveuse nog niet klaar stond. Kaja is om 9.28 uur geboren en ze woog 1650 gram en was 41 cm lang. Na 14 uur was ze al sterk genoeg om zelf te ademen en had ze geen ondersteuning meer nodig. Na 4 dagen op de NICU in Veldhoven mocht Kaja al met de ambulance naar Venlo.

De dag na de reportage mocht Kaja naar huis met een gewicht van 2900 gram en 49 cm. Ze heeft dan 4 dagen in Veldhoven gelegen en 41 dagen in Venlo.

—————————-

Van de fotograaf:

Als ik op de kamer van Kaja kom zitten 2 stralende ouders op me te wachten: ze hebben net te horen gekregen dat Kaja de volgende dag naar huis mag. De zwangerschap van Kaja begon vol zorgen als een tweelingzwangerschap waarbij uiteindelijk een kindje na 9 weken overleden is.

De laatste weken van de zwangerschap waren ook heel spannend omdat het vruchtwater al na 29 weken brak. Na 2 weken in het ziekenhuis is Kaja na een zwangerschap van 31 weken geboren. Maar dit meisje deed het vanaf het begin heel goed. De ouders vertelden trots dat ze al na 14 uur van de ademhalingsondersteuning af mocht en ze mocht al na 4 dagen van de NICU in Veldhoven naar Venlo verhuizen.

Grote broer Kacper vond het in het begin een beetje spannend, maar hij heeft me heel goed geholpen om een birdje van Kaja uit zoeken en zelf was hij heel blij met zijn brusje. Kacper was echt een trotse grote broer en heel lief voor zijn kleine zusje. Kaja werd met kusje en aaitjes overladen. Wat een liefdevol gezin.

Lieve Kaja, groei maar goed kleine meid! Ik wens je het allerbeste, samen met je grote broer Kacper en papa en mama!
Liefs, Karin

1 antwoord