Jorrit prematuur geboren met 30 weken en 1 dag. weeenremmers, bloedtransfusie

Jorrit

Jorrit prematuur geboren met 30 weken en 1 dag. weeenremmers, bloedtransfusie
Dit is Jorrit, geboren op 24 september 2016.

Monique, de mama van deze kleine man, had al gedurende de zwangerschap last van bloedingen. Bij haar laatste verloskundige controle voelde het niet goed, maar ondanks dat werd ze naar huis gestuurd. Thuis vertrouwde ze het niet. Monique voelde weeën, dat wist ze zeker, want Jorrit is haar vierde kindje. Na een niet zo fijn telefoongesprek met de gynaecoloog moest Monique zich melden bij het moeder-kind centrum in Bergen op Zoom en van daaruit zijn ze na wat onderzoeken rechtstreeks vertrokken richting Veldhoven. De weeënremmers hielden de bevalling maar twee dagen tegen. Jorrit werd geboren met een gewicht van 1670 gram een zwangerschap van 30 weken en een dag. Hij deed het buiten verwachting goed. Al snel was hij van de beademing af en had alleen ondersteuning nodig via een zuurstofbrilletje. Jorrit groeide goed en kon worden overgeplaatst van Veldhoven naar Breda. Dat scheelde en stuk reisafstand voor Monique, Michel en de andere kinderen.

Op de dag dat ik belde om een afspraak te plannen voor de fotoreportage van Earlybirds, kregen Monique en Michel een heftig telefoontje. Het ging niet goed met Michels vader, de opa van Jorrit. Die was met spoed opgenomen in het ziekenhuis. Alhoewel zijn ziek zijn bekend was, kwam het overlijden van Jorrit’s opa onverwacht. Door zijn te vroege geboorte heeft opa Jorrit nog wel kunnen zien. Dat is een fijne en troostende gedachte voor Michel en Monique.
Op 23 oktober rijd ik naar het Amphia In Breda om Michel, Monique en kleine Jorrit eindelijk te ontmoeten. Jorrit heeft in Breda nog een bloedtransfusie gehad omdat zijn HB niet stabiel bleef. Ook heeft hij regelmatig saturatiedalingen, maar verder gaat het eigenlijk goed met Jorrit. Hij ademt zelfstandig, hij drinkt soms vier van de acht voedingen, hij groeit en hij mag in een gewoon bedje slapen. Slapen dat doet Jorrit trouwens ook gedurende de hele reportage. Hij kan zijn oogjes maar niet open krijgen. Volgens de verpleging komt dat, omdat hij de hele ochtend al wakker is geweest.

Voor mij is het spannend want Jorrit is mijn eerste earlybirdje, echter daar ligt deze kleine, sterke man niet wakker van. Papa laat mij trots foto’s zien, waarop Jorrit wel wakker rond kijkt, maar vanmiddag toch echt even niet. Maakt niet uit Jorrit ook met je oogjes dicht ben je een geweldig mooi ventje. En ik vind het zo leuk om te zien hoe liefdevol papa en mama voor je zorgen. Slaap maar lekker en wordt groot en sterk, dan mag je straks samen met papa en mama naar huis.

Michel en Monique ik wens jullie het allerbeste en hoop dat jullie snel samen thuis kunnen genieten met Jorrit en zijn twee grote zussen en zijn grote broer.

Liefs Conny

———————

Van de ouders:

Wij hadden nog nooit van de stichting gehoord tot een vriendin ermee kwam na de vroeggeboorte van onze zoon.
Hij is in het MMC in Veldhoven geboren maar vanwege onze reisafstand zouden ze hem zodra mogelijk overplaatsen naar een ziekenhuis dichterbij. Vanwege de termijn is dit het Amphia ziekenhuis in Breda geworden omdat deze baby’s vanaf 30 weken verzorgen en dit in Bergen op Zoom pas vanaf 32 weken is.
Hierna hebben we contact gehad met Conny Baum zei belde ons op om een afspraak te maken om een reportage te maken in deze hectische periode. Vanwege het feit dat onze vader/schoonvader plotseling ook kwam te overlijden hebben we deze afspraak verzet en hierin was Conny ook meedenkend en meelevend en afgelopen zondag was het dan zover.

Voor ons allemaal spannend, voor ons maar ook voor Conny de 1e keer.
Wat heeft ze er een mooie reportage van gemaakt en ons op ons gemak gesteld.
We zijn blij dat Conny dit heeft willen doen voor ons en zullen deze hectische periode straks een plaatsje kunnen geven en alles rustig herbeleven. Dank je wel, je bent een topper en durven zeker te zeggen dat Earlybirds een mooie goede fotograaf erbij heeft met jou!

Groetjes Michel, Monique, Quindy, Yesmee, Djerro en Jorrit