Joline

Joline prematuur 33 wekenOp zaterdag 6 februari was ik te gast in het JKZ in Den Haag bij Joline en haar ouders. Het zou mijn allereerste reportage voor Earlybirds worden, dus dubbel spannend.

Ik werd opgewacht in de hal van het ziekenhuis door Roland, en samen liepen wij naar de kamer waar Tjalda en Joline waren. De kleine Joline werd met 33 weken geboren in het LUMC, en overgeplaatst naar het JKZ toen alles stabiel was.

De kamer in het JKZ is licht en oogt knus, iets wat toch lastig is in een ziekenhuis maar uitstekend is gelukt. Wanneer ik mijn handen heb gewassen en mijn sieraden heb afgedaan is het tijd om foto’s te maken. In het ledikant ligt Joline heerlijk te slapen, ze ligt er heerlijk rustig bij. Snel even een paar foto’s gemaakt want het is tijd voor het ochtend ritueel”wegen, in bad, schone luier en voeden. Verbaasd kijkt ze om zich heen wanneer ze word uitgekleed en wordt gewogen.

Eenmaal in bad lijkt Joline helemaal te ontspannen, alleen gedragen door het water en de handen van haar ouders. Tijdens het aankleden blijkt dat dat leuke rompertje in maat 44 toch iets te groot is maar gelukkig hebben ze rompertjes op de afdeling van het ziekenhuis. Na het aankleden is het tijd voor de fles, met moeite probeert zij wakker te blijven om te drinken maar dat valt niet mee als je nog zo klein bent. Het laatste beetje krijgt ze dan ook via de sonde. Nog even knuffelen met papa en mama en dan weer lekker het warme bedje in!

Beste Tjalda, Roland en Joline, ik wens jullie heel veel geluk met zijn drieën en hoop dat jullie gauw naar huis mogen.

Groetjes, Sascha