Jesse prematuur geboren met 33+ weken, Vasa Previa, Placenta Previa, spoedkeizersnede, couveuse, CPAP, sonde

Jesse

28 weken zwanger toen ze werd opgenomen in het ziekenhuis met de diagnose Vasa Previa en Placenta Previa. Op 7 november zou de kleine man geboren worden met een geplande keizersnede, maar daar wilde hij niet op wachten….

‘Life is what happens to you while you’re busy making other plans’

Op 23 oktober 2018 is Jesse geboren met een spoed keizersnede. Mama was op dat moment ruim 33 weken zwanger. Toen Jesse 5 dagen oud was, mocht ik langskomen voor een fotoreportage. En daar liet Jesse ook zien dat hij, nu hij zelfs uit de buik is, ook niet van plan is om rustig aan te doen. Wat een ongelooflijk krachtig, sterk en tegelijkertijd nog zo’n klein en kwetsbaar baby’tje lag daar in de couveuse! En om het moment nóg meer bijzonder te maken, was er besloten dat hij na het verzorgingsmoment niet meer terug hoefde de couveuse in, maar voor het eerst in een wiegje! 5 dagen oud, geen CPAP meer, geen couveuse meer nodig… WAUW!

Wat deze ontmoeting ook bijzonder maakte, was dat grote zus erbij was. Terwijl ze met opa & oma lekker in een andere ruimte aan het spelen was, kwam ze zo nu en dan op haar tijd de kamer binnengelopen. Even bij papa & mama kijken, even het broertje verzorgen, aaien en een kus geven. Een grote zus die het ook ontzettend goed doet. Want het is niet niks om al zoveel weken niet bij papa & mama thuis te kunnen zijn en dan ‘opeens’ een broertje te hebben die in het ziekenhuis ligt. Maar door alle liefde en warmte die dit gezin en deze familie heeft en geeft, groeien beide kindjes super goed!

Ik heb enorme bewondering voor dit pracht gezin! Hoe heftig het ook is om al die weken in onzekerheid te zitten, om niet te kunnen doen wat je graag zou willen. Om geleefd te worden en daar volledig aan over te geven. Om niet te kunnen functioneren als een gezin, thuis, in je vertrouwde omgeving. Desondanks (of dankzij?!) werd ik ongelooflijk warm verwelkomd en ontmoette ik een gezin vol kracht, hoop en liefde.

Lieve Jesse, lieve papa, lieve mama en lieve grote zus. Blijf maar fijn doorgroeien en deze liefde met elkaar delen! Bedankt voor jullie vertrouwen!

———————-

Reactie ouders van Jesse:

Mijn zwangerschap was al vanaf het begin onzeker. Door vele bloedingen liep ik het ziekenhuis in en uit. Mijn diagnose, vasa previa en placenta previa. Bij 28 weken is er besloten om mij opgenomen te houden tot aan de bevalling, een geplande keizersnede op 7 november. Onder geen beding mocht ik weeën krijgen of m’n vliezen breken. De kans zou groot zijn dat het bloedvat zou knappen.

Maar toch kreeg ik op 23 oktober weeën. De artsen besloten hem te halen met een spoedkeizersnede. Alles ging super snel en voordat ik het wist was hij er. Het was een hectische tijd, veel onzekerheid. De eerste week heeft hij het zwaar gehad, maar daarna ging het snel beter met hem en mochten we zelfs 2 weken na geboorte naar huis!

Als we terug kijken naar de foto’s van Stichting Earlybirds worden we weer ontroerd. Je wordt weer even terug genomen in de tijd, de couveuse, alle slangetjes en monitoren. We hebben een heel sterk mannetje mogen krijgen. We willen graag de stichting en de fotograaf bedanken! Het was een fijne ervaring en hebben nu mooie herinneringen aan een onzekere maar bijzondere tijd.