Jens prematuur 30 weken Radboud UMC

Jens

Jens prematuur 30 weken Radboud UMC

Dit is Jens en Jens is geboren bij een zwangerschapsduur van 30 weken en 1 dag. Hij is geboren in het Radboud UMC Nijmegen en heeft daar 4 dagen opgenomen gelegen op de NICU. Omdat Jens het vanaf geboorte het heel erg goed deed mocht hij al snel over naar ziekenhuis Rijnstate in Arnhem voor ons als ouders stap dichter bij huis!

De eerste paar dagen in Arnhem deed Jens het wonderbaarlijk goed! Geen zuurstofondersteuning nodig. Alleen een sonde voor de voeding. Na 3 dagen in Arnhem te zijn werd Jens heel ziek. De doktoren hebben ons ‘s nachts uit bed gebeld om naar Jens te komen. Op de highcare afdeling dachten ze aan een menigitis ook wel hersenvliesontsteking genoemd. Hij lag aan de cpap (zuurstofondersteuning), kreeg een lange infuuslijn geprikt en er werd antibiotica gestart. Wat waren wij radeloos!

Gelukkig zagen we snel verbetering: de antibiotica sloeg aan! Na 2 weken zagen we een beetje de oude Jens terug. Beetje rond kijken en lekker woelen in de couveuse.

Bij 33 weken, dus toen was Jens 3 weken oud, kreeg hij meer alarmen op de monitor. Bloed werd geprikt en wat bleek? Een te laag ijzergehalte. Jens kreeg nog een bloedtransfusie waardoor hij na 2 dagen veel minder alarmen had.

Bij 35+5 weken mocht Jens naar de mediumcare. Inmiddels had hij geen zuurstof meer nodig en had alleen nog de sonde! Heel af en toe sabbelde hij aan de fles. Eenmaal op de mediumcare ging Jens met grote stappen vooruit. Een eigen bedje en geen couveuse meer. Af en toe drinken uit de fles. Minder alarmen op de monitor!

Bij 36+5 kwam de dokter vertellen dat Jens mee naar huis mocht met de sonde! Wat waren wij blij! Ruim 6 weken verder, en een hele lange adem, is het moment daar! Welkom thuis Jens!!!