Javey

Van de ouders
Mama kreeg met een termijn van 26,4 weken opnieuw een bloeding in de buik, toen wist ik zeker dat jij geboren moest gaan worden. Van het ZGT in Almelo werden we gelijk overgebracht naar het Isala ziekenhuis in Zwolle. Enkele uren hield mama had nog vol met verschillende soorten pijnmedicatie, tot een arts op een gegeven moment zei het wordt gevaarlijk we moeten de baby gaan halen. Je werd gehaald met behulp van een keizersnede, je woog net 1kg. Zo klein en kwetsbaar. Papa stond op jou te wachten bij de doktoren in het kamertje ernaast. Hier werd jij direct naar toe gebracht voor alle medische controles. Nadien ben jij naar de Nicu gebracht in jouw eigen couveuse met verschillende zusters om jou heen, zodat ze jou goed konden monitoren. 9 November moest je met spoed naar het UMCG in Groningen worden gebracht omdat er NEC was gezien op de foto’s van jou buikje. De operatie van jouw darmen duurde van 8 uur ‘s avonds tot half 1 ‘s nachts. Papa en mama sliepen in het Ronald McDonald huis zodat we dicht bij je in de buurt waren. De operatie was goed gegaan, je moet nu enkele weken door het leven met een stoma en een fistel. Doordat je zo vroeg geboren was had je hulp nodig met de ademhaling. Dit gebeurde met behulp van de cpap.

Op 6 december was het moment daar dat je per ambulance werd overgebracht naar het MST in Enschede. Een heel fijn moment zodat je dichtbij ons was en wij vaker bij jou konden zijn.

19 december was het moment daar dat je van de cpap af kon en over mocht op de high flow, jouw longen waren sterker geworden.

Op eerste kerstdag heb je een ontzettende mijlpaal bereikt, want je bent van een couveuse naar een warmtebedje gegaan. We zijn elke dag bij jou en nemen steeds meer de zorg over van de verpleging. Papa en mama beginnen de stomazorg aan te leren, omdat wij dit na ontslag nog een paar weken thuis moeten doen.

31 december heb je dan ook ruim de 2 kilo bereikt. Jouw gewicht is meer dan verdubbeld! 10 januari mocht je over naar de lowflow. Je doet het ontzettend goed, steeds minder slangetjes en piepjes rondom jou heen. Langzaam aan een stapje verder richting de weg naar huis. Wij zijn ontzettend trots op jou hoe jij je door deze moeilijke tijd heen vecht. We houden van jou.

Van de fotograaf
Op vrijdag 5 januari stap ik het MST binnen voor de reportage van Javey. Op de kamer tref ik een prachtig mannetje, heerlijk slapend in zijn wiegje. Wat heeft dit mannetje al veel meegemaakt, maar wat is hij dapper en wat doet hij het goed! Voor het badderen moet de stoma afgeplakt worden, maar hij geeft geen kik. Heerlijk rustig blijft hij liggen en even later geniet hij van het bad. Hij is helemaal ontspannen. Na die tijd mag hij nog even bij mama en papa liggen, wat prachtige plaatjes op levert.

Lieve Javey, ik hoop dat je snel mee naar huis mag, naar je grote zussen. En dat jullie thuis lekker van elkaar mogen genieten!!

Lieve groetjes Anouk Masselink