Iris

IrisZaterdag 20 september mocht ik Iris en haar papa en mama Jan en Jolanda fotograferen in het Isala ziekenhuis te Zwolle. Iris is, na complicaties, op 21 juli geboren met een gewicht van 1250 gram, na ruim 29 weken zwangerschap. Iris was opgenomen op de IC en is vandaaruit naar High Care gegaan.

Jan en Jolanda zijn in de tussentijd kind aan huis geworden in het Isala en zijn zo’n beetje experts in sondevoeding geven geworden, en sowieso nauw betrokken en ervaren geworden in de verzorging en medische zaken van en rondom Iris.

Ik heb hun leren kennen als warme, zorgzame en liefdevolle ouders en bovendien aardige mensen en het was prettig om even bij hun te zijn.

Iris verhuisde net die dag naar een eigen kamer, waar ze mits ze goed zou reageren op de vaccinaties, de week erna met papa en mama naar huis zou mogen.

Iris werd tijdens mijn bezoek wakker, we zijn verhuisd en op de nieuwe kamer werd Iris in badje gedaan. Daarna even eten en toen weer lekker naar bedje. Wat een mooie en levenslustige meid.

20 september was tevens een zeer bijzondere dag, want het was precies een jaar geleden dat zoon Jordi was overleden. Voor Jan en Jolanda was niettemin mijn bezoek welkom op deze dag, en misschien ook wel symbolisch. Zij hadden een klein album met foto’s meegenomen van Jordi, kort na overlijden gemaakt door Make a Memory, wat zij graag op de foto wilden ter nagedachtenis aan hun geliefde zoontje.

Op de foto leek Jordi erg op Iris. Jordi is trouwens op nagenoeg dezelfde tijd geboren als Iris, ‘toevallig’ of niet. Het was voor mij in ieder geval duidelijk dat Jordi, naast Iris, voor altijd een plaats zou innemen als kind en lid van het gezin. Het was zeer ontroerend en ook verdrietig natuurlijk maar tegelijkertijd keken Jan en Jolanda vooral ook met liefde terug op het verlies van hun zoon.

Iris was ondertussen goed aangekomen in gewicht, alles is vanaf dag 1 goed en voorspoedig gegaan in het Isala. En ouders zijn dan ook zeer tevreden geweest over de verpleging en behandeling.

Ik wens Jan en Jolanda en natuurlijk dochtertje Iris een gelukkige en gezonde toekomst samen!

********************************

De ouders:

Perry bedankt voor de hele mooie foto’s. Het was voor ons een speciale en zeer dubbele dag, omdat het de sterfdag van ons zoontje was. Toch voelde het voor ons goed om op deze dag de foto’s te maken en dat ons zoontje symbolisch “ver weg en toch dichtbij” ook op deze foto’s staat.

Verder kunnen we melden dat iris 24 september naar huis mocht en inmiddels haar sonde kwijt is. Ze groeit goed.

Natuurlijk gaat ook onze dank uit naar alle artsen verpleegkundigen van de Isala kliniek met name de

Afdelingen OHC en de NICU en High Care.