Jissel en Yilke

Jissel en YilkeDe ouders: Leiden, 25-06-2014.

Op 30 januari 2014 kregen we bij het eerste bezoek aan de verloskundige te horen dat we in verwachting waren van een tweeling!

Hoera….een stiekeme wens dat werkelijkheid werd. Om die reden ook onder verdere controles bij de gynaecoloog in ons streekziekenhuis.

Na de eerste controle in het streekziekenhuis doorgestuurd naar het UMC Radbout om te controleren of er een tussenschot zat. Pff … gelukkig wel: een monochoriale tweeling ( ze delen samen 1 placenta met ieder eigen vruchtzak, zijn eeneiig). We mochten op 5 maart weer terug naar ons oude vertrouwde streekziekenhuis en bij de echo kon de echoscopiste ons ook gelijk vertellen dat we 2 meisjes verwachten. Vervolgens zag ze ook een verontrustende echo en verwees ons direct door naar UMC Radbout. Daar bevestigde zij TTS ( tweeling transfusie syndroom) en namen gelijk contact op met LUMC in Leiden. Daar werd twee dagen later laserbehandeling uitgevoerd met 15 weken en 3 dagen.

De rest van de zwangerschap bestond uit bedrust en op en af ziekenhuisopnames door vruchtwater- en/of bloedverlies. Allemaal erg frustrerend en stressvol. Maar elke keer tijdens een echo keken we verwonderd naar onze meiden: ondanks alles deden ze precies en probleemloos wat ze moesten doen.

Ondanks alle inzet zijn de meiden op 19 mei 2014 geboren met 25 weken en 6 dagen met een gelukkig probleemloze natuurlijke bevalling: Jissel, 620 gram om 04.12 uur & Yilke, 950 gram om 04.14 uur.

Na de bevalling was de achtbaan nog lang niet voorbij. Van kraamtijd was geen sprake. We hebben ons intrek genomen in het Ronald MC Donaldhuis om zo vlakbij onze meiden te kunnen zijn. Het is constant zoeken naar balans tussen gezondheid, gezin met grote broer Jibbe van 3 jaar en ook werk. Je wordt geleefd en ondergaat hetgeen waar je op dat moment in zit. Niets is zo onvoorspelbaar als de premature wereld. Daarom waren we ook erg blij met de fotoreportage. Het was niet alleen fijn dit samen te mogen doen maar ook zeker later als herinnering.

We kregen volop medewerking van de verpleegkundige van neonatologie LUMC en Irene heeft super mooie foto’s gemaakt ….dank daarvoor!!

En onze meiden…zij doen nog steeds wat ze moeten doen, maken ons telkens weer supertrots!! Ze zijn inmiddels 31 weken: Jissel 1089 gram en Yilke 1498 gram. Onze achtbaan is nog niet voorbij….maar wij komen er met z’n allen wel !!