Fenna prematuur geboren met 31 weken en 5 dagen, hoge bloeddruk, groeiachterstand, keizersnede, CPAP, buidelen

Fenna

Rianne mama van Fenna:

Ik zat al 2,5 week thuis wegens een hoge bloeddruk en was hiervoor al onder behandeling bij de gynaecoloog. Toen ik 30+5 weken zwanger was bleek mijn bloeddruk gevaarlijk hoog met 200/115, ik bleek al eiwitten in de urine te hebben en mijn bloedplaatjes waren al af aan het nemen. Met spoed werd ik opgenomen op de intensive care in Roermond. De volgende ochtend was ok stabiel genoeg en ben ik naar het academisch ziekenhuis in Maastricht verplaatst wegens mijn zwangerschapstermijn. Hier werden we meteen goed opgevangen, maar wel ook voorbereid op de komst van een prematuur kindje. Wij zijn o.a. gaan kijken op de NICU en kregen uitgelegd wat we na de geboorte konden verwachten. Ik kreeg een uitgebreide echo waaruit bleek dat Fenna echt achter lag in de groei van de buik en benen. Hier schrokken we uiteraard enorm van…

Na 6 dagen van proberen om mijn bloeddruk onder controle te krijgen, klom mijn bloeddruk zo hoog en waren mijn urine en bloedwaarden weer zodanig aan het verslechteren, dat het niet meer verantwoord was om te rekken. Precies een week na mijn opname heeft de keizersnede plaatsgevonden en werd Fenna geboren met 31+5weken. Ze woog 1400 gram en was 39 cm groot.

In de eerste week heeft ze aan de CPAP gelegen en kreeg ze nog een klaplong. Na een paar dagen herstelde ze hier gelukkig zo goed van dat de longdrain eruit mocht en een dag later de CPAP werd beëindigd. Ze heeft uiteindelijk 10 dagen in Maastricht gelegen en is toen naar Roermond verplaatst. Hier is Milou komen fotograferen. We zijn inmiddels samen thuis en genieten volop van onze kleine meid ondanks dat mama en Fenna nog wat moeten herstellen en aansterken.

We zijn zo blij met de foto’s die Milou gemaakt heeft! Ze laten op een hele mooie manier een deel van de heftige start zien. Dankjewel Milou en Earlybirds hiervoor!

———————

Fotografe Milou:

Als fotografe van de stichting ontvang je aanmeldingen vanuit de planner, in mijn geval van provincie Limburg. We krijgen een mailtje van waar het desbetreffende kindje in het ziekenhuis ligt met de vraag of je beschikbaar bent om deze fotoreportage te verzorgen.

De meeste mensen weten ondertussen dat ik fotografe ben van Stichting Earlybirds. Ik fotografeerde midden april Fenna haar nichtje tijdens een newbornshoot en kwam hier de zwangere Rianne tegen (de moeder van Fenna) ook Rianne wist dat ik voor de stichting fotografeer en hier hebben we dan ook een poosje over gesproken, niet wetende dat de kleine Fenna 2 weken later geboren zou worden. Qua planning lukte het mij om naar Fenna te gaan dus heb ik deze knappe meid op de foto gezet. Nog zó klein maar ondertussen ook alweer zo veel gegroeid. Tijdens de fotoshoot is ze voor het eerst in bad geweest en daarna lekker gaan buidelen bij mama. Ik hou van deze mooie pure momenten.

Het is misschien niet het eerste waar je aan denkt als je in het ziekenhuis bent met een veel te vroeg fragile babytje. Toch maakt deze periode heel veel indruk en geeft een reportage hiervan een mooi lichtpuntje in deze heftige periode. Heel veel geluk samen!