Esmee

Afgelopen weekend mocht ik weer voor Earlybirds op pad. Deze keer in het Elisabeth Ziekenhuis in Tilburg, waar ik een reportage mocht maken van dit lieve, mooie meisje Esmee. Vanwege een zware zwangerschapsvergiftiging en uiteindelijk het HELPP-syndroom is Esmee geboren na 26 weken en 6 dagen. De bij geboorte maar 800 gram wegende durfal had gelijk het leven van haar ouders op z’n kop gezet…

Ouders van Esmee; “Zonder meer de meest heftige periode van ons leven. Van te voren schets je jezelf een bepaald beeld hoe de zwangerschap, de geboorte en alles daarom heen gaat lopen, maar daar is tot op de dag van vandaag nog maar weinig van uitgekomen. Om een kindje te krijgen wat zo vroeg in de zwangerschap geboren wordt, dat is echt zó ultiem zwaar! Vooral in het begin, je leeft tussen angst en vrees en van zekerheid is allerminst sprake. Ieder moment kan er iets met jouw kleintje gebeuren, zo kwetsbaar is het.”

De eerste zes weken van haar leven heeft Esmee op de Nicu van het Wilhelmina Kinderziekenhuis in Utrecht gelegen. Hier heeft zij al behoorlijk gevochten voor haar leventje. Twee infecties, twee keer aan de beademing,  en in totaal 6 bloedtransfusies verder kon zij overgeplaatst worden naar het Elisabeth Ziekenhuis in Tilburg.

Ouders van Esmee; “Het overplaatsen van zo’n kindje is ook niet 1, 2, 3 geregeld. Dat gaat niet zonder slag of stoot. Gelukkig heeft Esmee de reis goed doorstaan en heeft ze het in Tilburg vanaf het begin al meteen goed gedaan. Na ruim een week mocht ze zelfs al uit de couveuse. Dan wordt het gelijk een stuk leuker omdat je steeds meer leuke dingen kunt gaan doen zoals de eerste keer in badje, flesvoedingen geven enzovoorts. Ook ligt Esmee nu op een 1-persoonskamer en dat geeft zoveel meer rust. De verzorging van je kindje is hier een stuk minder intensief en zodoende krijg je ook veel meer de ruimte om zelf met je kindje te friemelen. Je wordt zelfstandig in het verzorgen van je kind en zodoende worden we klaargestoomd om Esmee mee naar huis te nemen.”

De criteria om Esmee uiteindelijk mee naar huis te nemen zijn inmiddels duidelijk voor de ouders. Wanneer dat dit heugelijke feit exact gaat plaatsvinden is op dit moment nog niet bekend, maar dat het einde van alle ziekenhuisbezoeken nu in zicht komt is een feit.

Ouders van Esmee; “Wij weten nu aan welke criteria Esmee moet voldoen om haar mee naar huis te nemen. De belangrijkste criteria zijn dat ze minimaal 36 weken (in de zwangerschap) oud moet zijn, alle voedingen uit de fles moet drinken en geheel zelfstandig moet ademen zonder incidenten. Dat punt komt steeds dichterbij, wat het vervelende aan deze gehele ziekenhuisopname is dat ze niets met zekerheid kunnen zeggen, dus kan ook niemand ons een datum geven wanneer ze mee naar huis mag. Dat ligt aan Esmee zelf, hoe ze zaken oppakt en dat ziet er voor nu goed uit. Ons doel is om haar voor de kerst thuis te hebben. Dan begint er weer een heel nieuw, spannend avontuur waar wij veel zin in hebben…”

Tijdens de reportage zag ik al snel de bijzondere en liefdevolle band die er ondertussen al gegroeid is tussen de sterke Esmee en haar papa en mama. Erg bijzonder!!

Groetjes Malou Thomassen

1 antwoord
  1. Joyce Meijer
    Joyce Meijer zegt:

Nog hartelijk bedankt! We zijn er echt super blij mee! Inmiddels is Esmee lekker thuis. En kunnen we echt gaan genieten.
    Groetjes Joyce