Emilia prematuur, geboren met 32 weken, HELLP syndroom, Down syndroom, spoedkeizersnede, buikvliesontsteking neonatologie

Emilia

Op zondag 9 oktober rij ik naar het Reinier de Graaf ziekenhuis in Delft. Bij aankomst komt moeder Lotte mij ophalen bij de lift. Samen lopen we naar de kamer van kleine Emilia, ze ligt op de IC. Emilia is met 32 weken geboren, nadat haar moeder het HELLP-syndroom kreeg. Emilia is geboren met het syndroom van Down en is op dag 1 al geopereerd. Een heel sterk en dapper meisje dus!

Als ik de kamer binnen loop zit grote zus Meijke en haar vader Sascha tv te kijken, kleine Emilia ligt lekker te slapen. Na een klein praatje pak ik mijn camera erbij. Lotte haalt Emilia uit bed om haar gezichtje te wassen, ondertussen speelt Meijke doktertje en haalt een stethoscoop tevoorschijn.

Nadat Lotte klaar is gaat ze zitten om met Emilia te kroelen, komen Sascha en Meijke erbij staan. Heerlijk om het gezin zo te zien. Als Emilia tegen Lotte aan ligt en haar moeder zegt: ‘We zijn zo ontzettend blij met jou’, krijg ik toch wel een brok in mijn keel. Dit gezin is zo sterk en vol liefde!

Na een tijdje komt de verpleegster om Emilia drinken te geven, samen met de moeder sluiten ze de sondevoeding aan.

Lieve Sascha, Lotte, Meijke en Emilia ik wens jullie heel veel geluk en liefde toe.

————–

13 september 2016 is de dag dat onze tweede dochter, Emilia, werd geboren.

Vroeg in de zwangerschap werd al heel snel duidelijk dat Emilia een bijzonder meisje is, ze heeft Down syndroom. Die ontdekking was een schok voor ons maar we besloten te gaan voor haar.

De 20 weken echo was perfect, maar 4 weken later werd er vocht in haar buikje gevonden tijdens een routine controle. Een stressvolle, onzekere tijd brak aan. Elke week echo’s, CTG’s en gesprekken met neonatoloog en gynaecoloog om het beleid te bepalen.

De controles verslechterden en zo belandde Lotte in het ziekenhuis ter observatie. Dat duurde niet lang, want een dag later begonnen tekenen van HELLP zich af te tekenen. Na 5 dagen was de situatie zo ernstig dat Emilia met een spoedkeizersnede geboren werd, ze was toen 32+1 weken, 40 cm en 2100 gram.

Een dag na de geboorte is Emilia geopereerd aan haar buikje, ze bleek een buikvliesontsteking gehad te hebben tijdens de zwangerschap door een gaatje in de darm. Haar situatie was echter zo ernstig dat we rekening moesten houden met het verliezen van ons kleine ukje. De artsen konden niets doen. Wonder boven wonder klom ze er toch boven op en kreeg na 4 dagen haar eerste poepluier! Na 2,5 week mocht ze van de ICK in het Sophia naar de neonatologie in het Reinier de Graaf Gasthuis in Delft. Hier bleek dat ze nog steeds last had van een pulmonale hypertensie en een lekkende hartklep. Momenteel balanceert ze op een heel dun draadje, de ene dag gaat het beter, de andere dag is weer slecht.

Een vriendin wees ons op Earlybirds Fotografie. Emma heeft voor ons een mooie, emotionele reportage gemaakt van ons gezin. Zulke mooie foto’s maak je niet zelf, hoeveel foto’s je zelf ook maakt.

Bedankt Emma!

1. Netteke Bonsel
    Netteke Bonsel zegt:

Wat is het mooi opgeschreven de hele rollercoaster waar de familie al voor en vooral na haar geboorte in terecht gekomen is.Het geeft goed de periode weer.De mooie foto.s geven een goed beeld van de liefdevolle ontvangst van de kleine Emilia.

2. Jolette Lievaart
    Jolette Lievaart zegt:

Wat een ontroerend mooie foto’s, zo warm en liefdevol.
    Ik weet hoe het is om een kind te krijgen dat balanceert op het randje van leven en dood.
    Het maakt dat je je verschrikkelijk kwetsbaar voelt, maar ook dat er diep van binnen een grote kracht is
    die je, door alles heen, op de been houdt en die kracht is liefde. Dat voel en zie je terug in de foto’s en het
    verhaal van dit gezin. Prachtig.