Elva

Van de fotograaf
Deze reportage vond plaats op de moeder- & kindafdeling van Fam in het ETZ in Tilburg. Elva is geboren bij een zwangerschap van 32 weken. En dit is niet het eerste kindje van hen dat te vroeg geboren is. Hun oudste dochtertje is ook te vroeg geboren vanwege een zwangerschapsvergiftiging. Voor de ouders was dit dus geen onbekende wereld, al kan het verblijf op deze afdeling bij hun tweede kindje wel heel anders zijn. Dat er geen Corona pandemie heerste was al een verschil en de reden dat ze van hun oudste geen fotoreportage via Stichting Earlybirds konden regelen. Gelukkig kon dat bij Elva wel.

En deze dochter was er tijdens de shoot bij! Ze zat op de bank met een pop en “voedde” deze vol concentratie met een spuitje. De pop had ook draadjes die met plakkertjes op de borst geplakt zaten, precies zoals bij haar zusje. Dit deed ze samen met opa en oma die ook aanwezig waren. Haar ouders gingen Elva in badje doen en bij een prematuur kindje heb je daar je handen al vol aan. Een fragiel kindje uitkleden, badje vullen met water, alles in handbereik hebben, badderen, goed afdrogen, aankleden, wegen en daarna richting mama waar ze gevoed werd. Voor het badje werd er nog overwogen of het niet te veel voor haar zou zijn want ze mocht niet overprikkeld en moe zijn voor haar voeding. Maar ze deed het heel erg goed en dronk daarna nog erg goed.

Hun oudste dochter houdt het allemaal in de gaten en speelt dit na met de pop, een pop die het ziekenhuis speciaal voor oudere kinderen op de afdeling heeft. Ik had hem nog niet eerder gezien tijdens een reportage maar volgens mij is deze pop voor sommige kinderen erg belangrijk. Het was een fijne en gezellige shoot met dit gezin. Hopelijk maakt hun oudste dochter snel mee hoe het is om een zusje thuis te hebben.