Elias prematuur geboren met 32 weken en 1 dag, Bernhoven, gebroken vliezen, weeenremmers, longrijping, couveuse, knuffelen, sonde

Elias

Van de ouders:

Lieve Elias,

Het waren spannende weken tijdens mijn zwangerschap, met een ziekenhuisopname in Bernhoven en zelfs nog een aantal dagen in het Radboud, omdat met 31 weken mijn vliezen braken. Met weeënremmers, longrijping en magnesium kon ik gelukkig met 32 weken op papa’s verjaardag terug naar Bernhoven. De dag erna, op 28 augustus, ben jij, onze lieve kleine Elias geboren met 32+1 weken. Er stond een heel team klaar op jou te wachten en we werden verlost van alle spanning: want jij kwam kerngezond ter wereld. Je was heel klein, maar helemaal af, zo mooi, en onze zorgen en spanning werden zoveel minder. Je hebt maar 3 dagen ondersteuning gehad van een infuus met vocht, voor de rest waren alle slangetjes en draadjes ter bewaking. Zo knap! Zelfs jouw geboortegewicht van 1910 gram was al heel netjes voor jouw termijn.

De eerste 2 weken in de couveuse liet jij zien dat je zelf je temperatuur goed kon regelen, het vocht en temperatuur ging al snel omlaag. Ook nadat jij je eerste rompertje droeg liet je zien hoe relaxed je was. Met 34 weken mocht je uit de couveuse, ons kleine poppetje werd een echt babytje. Het enige wat jij nu nog moest leren was zelf drinken uit de fles, dit had jij al snel door. Je moest alleen groeien, zodat je het beter vol kon houden om hem leeg te drinken. Wat je niet op kreeg, ging met de sonde. Hiernaast had jij de welbekende ‘dipjes’, waarbij jouw hartslag naar beneden zakte en hiermee je zuurstof omlaag ging. Je vergat soms te ademen tijdens het dromen. Deze dipjes had je vooral na de voeding, dus we konden niets forceren. De dokters waren heel tevreden, papa en mama waren heel geduldig. Toen jij ruim 35 weken was heeft mama jou aangelegd, en wij zijn ervan overtuigd dat je toen in de gaten kreeg hoe je je rust kon bewaren tijdens het drinken van de fles. Hierna ging het alleen maar bergopwaarts: jij dronk zelf de flesjes leeg en de dipjes werden minder. Je mocht van de monitor af en we konden met je knuffelen zonder je te moeten ontkoppelen. Hierom mochten wij jou, na ruim 4 weken jou intensief mee verzorgd te hebben, met 36 weken mee naar huis nemen. Eindelijk konden we als gezin samen zijn thuis.

Lieve jongen je doet het zo goed! Elke dag boek je vooruitgang. Je bent een sterk en duidelijk mannetje en wij genieten enorm van jou!

——————-

Van de fotograaf:

Wat heeft jullie mannetje het spannend gemaakt. Wel of geen NICU, precies op de valreep, maar gelukkig viel het dubbeltje de goede kant op. Hij heeft het werkelijk helemaal volgens het boekje gedaan, de kanjer.

Nu zijn jullie thuis aan het genieten en wat fijn dat jullie de foto’s zo mooi vinden, daar geniet ik dan weer van mee. Ik wens jullie alle geluk en gezondheid en een heel mooie tijd met elkaar.

Lieve groet en een knuffeltje voor Elias,
Mieke.

1. Sonja
    Sonja zegt:

Heel tof dit.

Ik zou graag in contact willen komen met deze mama.
    Lig in het ziekenhuis , met gebroken vliezen en heb heel graag motivatie nodig