Ditje & Faas

Ditje en Faas

Hoeveel liefde kan er van ouders af stralen? De tweeling Ditje en Faas hadden niet warmer en liefdevoller verzorgd kunnen worden, dan dat ik hun ouders tijdens mijn bezoek heb zien doen. En dan is er ook nog grote broer Joep, die de tweeling voorziet van de nodige kusjes en knuffels. Wat een prachtig gezin!

Ditje en Faas zijn met 32 weken geboren en zijn inmiddels alweer 10 weken oud. Ze hebben allebei duidelijk een eigen karaktertje! Hoe temperamentvol Ditje blijkt te zijn, zo kalm en ontspannen is haar broertje Faas. Een hele mooie balans lijkt me! Er schuilt een bijzonder verhaal achter deze twee hele speciale kindjes: de kinderwens van ouders ging met behulp van IVF in vervulling, nadat er één embryo terug is geplaatst. Ditje en Faas zijn echter twee-eiig! Wat een wonder :))

Lief gezin, dank jullie wel voor de fijne ontvangst, het was super om de reportage voor jullie te kunnen maken. Hopelijk kunnen jullie nu lekker snel naar huis!

Liefs,

Joukje Vissenberg

**********

Een zwangerschap vol verrassingen! Na onze 2e IVF poging kwamen we er na 7 weken achter dat er niet 1, maar 2 mooie hartjes klopte! Eeneiig werd ons verteld (de teruggeplaatste embryo zou identiek gedeeld zijn, iets wat ongeveer 1 op de 1000 ivf behandelingen voorkomt). Later in de zwangerschap kregen de artsen twijfels vanwege het ruime tussenschot. Met 20 weken bleek: een meisje en een jongen, twee eiig. Duidelijker kon niet! Wat een wonder, 1 IVF baby en 1 spontaan. Ongelofelijk. Dat het een tweeling werd wisten onze familie en vrienden. De geslachten en het ongelofelijke wonder hebben wij geheim kunnen houden tot na de bevalling! Heel geweldig om samen een mooi geheimpje te bewaren.

Na 30 perfecte zwangerschapsweken ging 1 van de navelstrengen minder voeding doorgeven. Met 31 weken werd ik opgenomen in het Sophia om vervolgens de zwangerschap nog zo lang mogelijk proberen te rekken, dagelijks 2x een hartfilmpje van beide kids. Op precies 32 weken was het hartfilmpje van Faas zeer slecht en een spoedkeizersnede volgde. Twee kleine ukkies: Ditje 1550 gram, Faas 1300 gram. Beide hadden een goede start gelukkig! En uiteraard waren wij en onze oudste zoon Joep, direct verliefd op hen!

Inmiddels zijn we 10 weken verder (beide 7 pond ). Na wat tegenslagen (infecties, virussen e.d.) gaat het nu goed en mogen beide kinderen na 10 weken het ziekenhuis bijna verlaten en kunnen we van ons ‘nieuwe’ gezin gaan genieten, daar hebben wij al zo lang naar verlangd.

Onze lange ziekenhuis weg hebben wij 2 dagen voor naar huis gaan ontzettend mooi en ontroerend af kunnen sluiten met een prachtige fotosessie van Early Birds met fotografe Joukje Vissenberg. Fantastisch mooi om te zien hoe warm, respectvol en vol passie zij dit mooie werk kan doen.

Grote dank aan de Stichting Earlybirds en aan Joukje Vissenberg. Het was meer dan een lichtpuntje in een heftige periode.

Liefs van Martijn & Elke, Joep, Ditje & Faas