Dani & Levi tweeling TSS syndroom spoedkeizersnede

Dani & Levi

Dani & Levi tweeling TSS syndroom spoedkeizersnede

Tijdens de eerste echo, met 11 weken zwangerschap, kregen we het mooie nieuws te horen. We hebben dubbel zoveel geluk, we krijgen een tweeling! Meteen hadden we heel veel vragen maar ook gelijk de zorgen. De verloskundige kon geen tussenschot tussen de baby’s vinden en we werden doorgestuurd naar het LUMC in Leiden. Een tweelingzwangerschap waarbij de baby’s in één vruchtzak zitten kan veel complicaties geven. Een paar dagen later konden we terecht bij het LUMC en tijdens de echo werd er een heel dun vliesje gezien. Gelukkig, er zat toch een tussenschot, we waren zo opgelucht!

Elke twee weken hadden we een afspraak in het LUMC, er werd een echo gemaakt en hadden we een gesprek met de gynaecoloog. Vanaf week 14 werden symptomen van het Tweeling Transfusie Syndroom (TTS) gezien, de ene baby gaf te veel bloed aan de andere baby waardoor de donor-baby minder groeide en het hartje van de ontvanger te groot werd. De weken die daarop volgden waren erg spannend omdat we niet wisten wanneer de artsen zouden moeten ingrijpen. Tijdens de echo met 17 weken werd duidelijk dat er iets aan het TTS gedaan moest worden, omdat anders beide baby’s het niet zouden overleven. De volgende dag kreeg ik een laserbehandeling waarbij de bloedstromen in de placenta werden doorgebrand. Hierdoor kon het bloed niet meer van de ene baby naar de andere baby gaan. De volgende dag zagen we op de echo twee kloppende hartjes, beide baby’s hadden de behandeling overleefd! Na twee weken waren de symptomen van TTS minder zichtbaar en was de behandeling succesvol geweest.

We wisten inmiddels dat we twee jongens zouden krijgen en de weken die volgden groeiden ze goed. Het genieten van de zwangerschap kon beginnen!

Geheel onverwachts braken mijn vliezen met 28,4 weken en werd ik opgenomen in het LUMC. Gelukkig kwam de bevalling niet op gang en konden de jongens blijven zitten. Zondag 24 januari veranderde alles in een heel hoog tempo. ’s Avonds kreeg ik koorts en vanwege de vele risico’s zijn de jongens met een spoedkeizersnede gehaald.

24 januari 2016 om 23.44 uur is Dani geboren en om 23.45 uur is Levi geboren. Onze jongens hebben de eerste week in het LUMC gelegen waarna ze naar ’t Langeland Ziekenhuis in Zoetermeer zijn overgeplaatst.

In het LUMC zijn wij in contact gekomen met Jessica Innemee. Zij vertelde ons over de stichting Earlybirds en dat zij graag foto’s voor ons wilde maken. Toen Dani en Levi 3 weken oud waren, op 14 februari, heeft Jessica de fotoreportage gedaan. We zijn heel erg blij met de foto’s! We willen Jessica en de stichting Earlybirds heel erg bedanken voor de mooie foto’s van onze jongens, heel bijzonder!!

Groetjes,
Chris & Elaine

1. Ester
    Ester zegt:

Lieve Chris & Elaine,
    Wat een mooie foto’s en ontroerend verhaal. Jullie zijn een prachtig gezin! Veel geluk, liefde en gezondheid gewenst.
    Liefs van Ester

2. Anita
    Anita zegt:

Lieve Elaine en Chris,
    Wat een spannende, heftige tijd hebben jullie meegemaakt met jullie jongetjes.
    Hoop dat jullie nu alleen nog maar ervan kunnen genieten en geen spanningen meer.
    Elaine, ken je al lang en weet dat je een sterke vrouw bent en dat heb je ook nu weer bewezen.
    Lieve groet van mij

3. Jeannette Overmeer
    Jeannette Overmeer zegt:

Lieve Elaine e Chris,
    Gefeliciteerd met jullie mooie kanjers ..
    Leuk ze even te zien ,.
    Ik wens jullie heel veel geluk en geniet maar lekker van jullie mooie mannetjes