Azalia & Zendaya prematuur geboren met 34 weken, tweeling, gebroken vliezen, MST, borstvoeding, sonde, knuffelen

Azalia & Zendaya

Van de ouders:

2019 was een druk jaar met veel veranderingen voor ons. Vlak voor onze bruiloft op 12 juli, kwamen we erachter dat we in verwachting waren. Voor we terugvlogen naar Sint Maarten besloten we om toch nog een echo te laten maken, zodat we mijn familie in Nederland het goede nieuws konden vertellen. We waren zenuwachtig om te zien of alles wel goed zat, maar wat wij toen bij de echo zagen hadden we nooit verwacht. Met een zenuwachtig lachje liet de verloskundige ons weten dat ze twee vruchtjes zag zitten en ja hoor ze kon ook twee hartjes horen kloppen.

Alhoewel ik me goed voelde aan het begin van de zwangerschap, begon ik al snel klachten te krijgen. Met 22 weken moest ik stoppen met werken omdat ik veel last had van harde buiken, en de kleinste inspanningen al te veel waren. Omdat wij het risico niet wilde nemen, ben ik met 27 weken naar Nederland gevlogen om hier te bevallen. We telden de weken af en waren blij als we dan toch weer een week erbij konden tellen. Rond de 33 weken begint het toch weer onrustig te worden en moet ik dagelijks naar het ziekenhuis voor controles. Op dit moment was mijn man Donovan nog op Sint Maarten. Omdat het toch wel heel dichtbij begon te komen hebben we toch besloten dat hij eerder naar Nederland zou komen dan gepland. En maar goed ook. Zaterdagmiddag kwam hij aan in Enschede en zondagnacht braken mijn vliezen. Maandagochtend om 11:38 was Azalia geboren en 9 minuten later om 11:47 Zendaya.

Helaas mochten wij de dames niet meteen naar huis mee nemen. Zendaya had een moeilijke start en het leek er even op dat zij aan de beademing moest. Uiteindelijk was dat toch niet het geval. Toch moesten we blijven omdat de meiden nog niet zelfstandig konden eten. We zijn nu hard aan het werk om de nodige borstvoeding naar binnen te werken. Met veel rust en geduld komen we er wel.

——————-

Van de fotograaf:

Op zaterdagmiddag stap ik (iets te laat door weg opbrekingen) het MST Enschede binnen en tref ik in de hal Stephanie. Samen lopen we naar de kamer waar de meisjes liggen. Ze liggen op de kinderafdeling, want de afdeling neonatologie ligt helemaal vol.

Azalia & Zendaya zijn geboren nadat spontaan de vliezen zijn gebroken met 34 weken zwangerschap. Gelukkig kon papa, die nog op Sint-Maarten was (daar woont het gezin) net op tijd naar Nederland voor de bevalling! En ondanks dat ze te vroeg zijn geboren, doen de meisjes het heel goed.

Wanneer ik de kamer binnen kom, liggen Azalia & Zendaya heerlijk met z’n tweetjes in een wiegje. Eerst gaat Azalia in bad, ze geniet zichtbaar van het warme water. Daarna neemt mama haar mee voor borstvoeding, het lukt haar met behulp van een tepelhoedje steeds beter om uit de borst te drinken. Ondertussen stopt papa Zendaya in bad. Ook zij geniet heerlijk van het warme water. Zendaya is na het badje zo moe dat ze heerlijk in slaap valt, uit de borst of fles drinken lukt op dit moment niet. Gelukkig krijgen ze ook allebei nog voeding via de sonde. Er wordt lekker geknuffeld met de dames, ze zijn zo rustig! Mooi om te zien!

Lieve Donovan en Stephanie, wat fijn dat ik dit voor jullie mocht vastleggen. En lieve Azalia & Zendaya, wat zijn jullie prachtige meisjes, groei maar lekker door zodat jullie snel met papa en mama naar Sint Maarten mogen! Ik wens jullie alle liefde en geluk toe!

Lieve groet,
Anouk Masselink