Zakariya prematuur geboren met 31 weken, groeiachterstand, LUMC, zwangerschapsvergiftiging, keizersnede

Zakariya

Na 29 weken zwangerschap uitte de verloskundige van Rabia haar zorgen over haar kleine buik. Ze spraken af eerst de 30-weken-echo af te wachten. De groei van het kindje in de buik bleek inderdaad achter te blijven. Rabia werd daarom opgenomen in het LUMC. Het kindje bleek niet genoeg voeding te krijgen door de navelstreng. Toen Rabia zelf een zwangerschapsvergiftiging (HELLP-syndroom) kreeg, moest het kindje zo snel mogelijk geboren worden met behulp van een keizersnede. Na 31 weken zwangerschap kwam Zakariya ter wereld.

Het ging goed met Zakariya: hij kon zelfstandig ademen en mocht al snel worden overgeplaatst naar het Alrijne Ziekenhuis in Leiderdorp. Helaas liep hij een infectie op, waardoor hij toch ademondersteuning nodig had. Op die manier kon hij al zijn energie gebruiken om van de infectie te herstellen. Op een moment trok Zakarya zelf het zuurstof weg. Sindsdien ademt hij weer helemaal zelfstandig en groeit hij goed.

Door andere ouders op de afdeling worden Rabia en Mohammed gewezen op Stichting Earlybirds en wat zij voor ouders van te vroeg geboren kindjes kan betekenen. Ook de verpleegkundigen bevestigen de positieve verhalen van de andere ouders. Zij melden zich aan via de website van de stichting en hun aanvraag komt bij mij terecht.

Uit de voorgestelde data voor de foto-shoot kiest Rabia voor de eerste mogelijkheid. Achteraf maar goed ook: Diezelfde middag mag Zakarya naar huis! Wat een geweldig nieuws!! En dan ook nog op de dag van zijn eerste suikerfeest. Voor deze gelegenheid krijgt hij een rompertje aan met de tekst ’My first Eid,’ wat ’mijn eerste suikerfeest’ betekent. Daarnaast krijgt hij nog een feestelijke blouse aan. Het gaat allemaal aan Zakariya voorbij. Hij heeft een drukke ochtend achter de rug en is daar zo moe van, dat hij er niet wakker van wordt. Hoe graag ik zijn oogjes ook had willen bewonderen: op een enkel kiertje na, blijven ze gesloten.

Rabia en Mohammed bekijken het positief: zo is hij straks vast goed uitgeslapen en kunnen zij hem eindelijk thuis laten bewonderen door alle familie. Na de foto-shoot volgt nog 1 onderzoek en dan is het zover! Zakariya wordt voor het eerst in de maxicosi gelegd. Daar gaat hij op weg naar zijn voorlopig laatste onderzoek….

Dag lieve Zakariya, Rabia en Mohammed. Wat ben ik ontzettend blij voor jullie dat deze lange periode in het ziekenhuis er nu op zit. Ga lekker genieten met z’n drietjes! Heel veel geluk en vooral ook veel plezier toegewenst!
Liefs,
Wendy

1 antwoord
  1. Ouders Lynn
    Ouders Lynn zegt:

Fantastische mensen zijn dit.
    Ondanks dat ook onze dochter op de couveuse lag hebben we we een leuke en gezellige tijd beleefd.
    Leuk om jullie te hebben leren kennen.
    Nogmaals heel veel geluk met jullie mannetje.

Dikke kus van de ouders van Lynn en Lynn zelf natuurlijk.