Yara en Isa

Van de ouders:

Tot week 20 was de zwangerschap van onze eeneiige tweeling ongecompliceerd, totdat bij de 20 weken echo vruchtwaterverschil aan het licht kwam. Daarvoor moesten we een week later terug komen en kijken hoe het toen was. Daar bleek dat er zowel veel vruchtwaterverschil was en er bij 1 van de baby’s geen blaasvulling was. We werden direct doorgestuurd naar Leiden. Daar bleek het stabiel te zijn, maar vanaf dat moment zijn we onder controle gebleven in Leiden vanwege dreigende tts. Daar gingen we wekelijks 1 a 2 keer naartoe voor een uitgebreide echo. Dit tot 15 maart, toen bleek toch dat het verschil in vruchtwater toe was genomen en de blaasvulling bij ons kleinste meisje was afgenomen. Ook kreeg ik zelf hoge bloeddruk en begon ik vocht vast te houden, dezelfde dag is zwangerschapsvergiftiging uitgesloten en werd me verteld dat we vrijdag 18 maart terug moesten komen.

Het eind van ochtend hebben we ons gemeld op de poli verloskunde en vanaf dat moment ging alles heel snel. Het bleek dat de metingen van beide meisjes begonnen af te wijken en zo werd ik aan de ctg gelegd om de meisjes in de gaten te houden en kreeg ik een longrijpingsprik. Daarna werd ik naar de afdeling gebracht. Daar bleek dat er snel actie moest worden ondernomen. Er kwamen een aantal artsen langs en we kregen een gesprek over de opties: of de meisjes geboren laten worden en ze komen ziek en zwak op de wereld of nog ingrijpen middels een laseroperatie. Het was voor ons gevoel kiezen tussen twee kwaden. Het laatste gaf mij helemaal geen goed gevoel en dat heb ik mijn man verteld en we hebben besloten de meisjes geboren te laten worden. De meisjes werden goed in de gaten gehouden en ik kreeg nog magnesium toegediend voor bescherming van de hersenen van de meisjes. Dit was ingewerkt en toen bleek als snel dat ze echt gehaald moesten worden en zo werd ik snel naar de ok gebracht. Hier kreeg ik de ruggenprik toegediend en daarna zijn onze kleine dappere meisjes geboren met een termijn van 28 weken en 3 dagen.
Yara Liz om 20:23 uur met een gewicht van 1236 gram.
Isa Joni om 20:26 uur met een gewicht van maar 715 gram.
De meisjes werden direct naar een andere ruimte gebracht waar papa met ze mee mocht. Er werd gezegd dat ze beiden een erg goede start hadden. Uiteindelijk bleek dat er naast tts ook taps speelde. Yara was blauw bij de geboorte en Isa heel bleek.
Ze werden nadat ze de eerste verzorging hadden gehad naar de NICU gebracht, hier zijn ze 2,5 week geweest. Yara is op 5 april naar Enschede gebracht en Isa volgde een dag later.

In Leiden hadden we al van Stichting Earlybirds gehoord maar voor ons gevoel was het toen nog teveel stress om dat er bij te doen. Maar toen we uiteindelijk in Enschede waren hebben we besloten dit toch te doen omdat alles nu wat rustiger was. Zo kwam Moniek op 17 mei in het ziekenhuis om foto’s te maken. En wat een fijne ervaring was dat, wat een lieve fotograaf en wat een geduld had ze. We zijn heel erg dankbaar dat stichting Earlybirds zich inzet voor ouders van kinderen die veel te vroeg geboren zijn en dat de fotografen zich als vrijwilliger hebben aangesloten.