Weer zwanger worden na een vroeggeboorte?

Waarom wij voor een tweede kindje wilden gaan na Tijns vroeggeboorte.

Tijn kwam in 2015 spontaan te vroeg met 31 weken. Hoewel hij wat te klein was voor zijn termijn, heeft hij het gelukkig altijd heel erg goed gedaan. We hebben veel geluk gehad en mogen in onze handjes klappen (en dat hebben we ook zeker regelmatig gedaan). Hoewel het met Tijn medisch gezien goed ging, ging het met mij een stuk slechter na zijn thuiskomst en ik belandde in een (milde) Postpartum Depressie (PPD). Hier vertel ik meer over in een ander blog over een tijdje. Deze PPD duurde ongeveer een jaar en pas daarna kon ik überhaupt pas nadenken over meer kinderen. Tijn was ons eerste kindje, wilden we wel een tweede en waren we bereid het risico op nog een vroeggeboorte te nemen nu we wisten wat dat allemaal teweegbrengt? En wil je dat nog een keer doormaken met ook nog een peutertje om voor te zorgen? Mensen in je omgeving zien dit probleem vaak niet en weten vaak ook niet dat de kans op een prematuur kindje groter is wanneer je al eerder een prematuur kindje hebt gehad. De vraag van mensen: “wanneer komt de tweede en ga je het dan wel voldragen?” is meerdere keren gesteld.

Gijs wilde altijd graag twee kinderen die redelijk dicht bij elkaar zaten qua leeftijd. Mij maakte het niets uit, ik had geen voorkeur. Maar omdat Tijn aan zowel Gijs’ kant als aan mijn kant het enige kindje van zijn generatie zou zijn, vonden het we het ook wel fijn en goed voor hem als er nog een kindje bij zou zijn. Na een gesprek met de gynaecoloog in het ziekenhuis, hebben we toch vrij snel de knoop doorgehakt om voor een tweede kindje te proberen. We hadden ook de triggers van mijn PPD op een rijtje gezet en gekeken hoe we deze bij een eventueel tweede kindje zouden kunnen vermijden. We zouden het een jaar proberen, als het dan niet was gelukt dan zouden we het niet verder proberen, dan was het ons gewoon niet gegund.

Veel tijd om erover na te denken hadden we niet, want ik was meteen zwanger van Maura. Hoe die zwangerschap verliep, kan je lezen in een eerder blog.

Groetjes,

Linda