Thijs

Op 7 mei 2016 hebben wij een fantastisch mooie shoot gehad door Tineke Gijsbers van ons zoontje Thijs op de NICU afdeling van het Wilhelmina Kinderziekenhuis in Utrecht. Ik had al vaker gehoord van Stichting Earlybirds fotografie, maar niet gedacht hier ooit zelf mee te maken te krijgen. Totdat ons tweede wondertje zich na een zwangerschap van 25 weken en 3 dagen al aandiende.

Nadat hij geheel onverwachts met een keizersnede ter wereld is gekomen in het Maxima Medisch Centrum in Veldhoven bleek zijn start gelukkig goed te zijn. Totdat na 2 weken een darmprobleem werd geconstateerd en hij met spoed is geopereerd is het Wilhelmina Kinderziekenhuis. Hier verbleven wij ruim 5 weken totdat de voeding weer normaal op gang was. Een zware periode met veel onzekerheden maar ook mooie momenten.

Op het moment dat het met Thijs weer wat beter leek te gaan en ons hoofd ook stond naar een fotoreportage heb ik contact opgenomen met de stichting en was positief verrast over de snelle reactie. We maakten een afspraak met Tineke in het weekend zodat ook ons andere zoontje Luc van 2 jaar bij de shoot aanwezig kon zijn. Het was een fijne ervaring met een geweldig mooi eindresultaat. Het mooie van de reportage vinden wij dat het een vastlegging is van de alledaagse dingen, bijv. tijdens het buidelen of de verzorging. What you see is what you get. De werkelijkheid wordt niet ‘mooier’ gemaakt dan het is en het is niet belastend voor de kwetsbare kleintjes. Wij zijn Tineke en de stichting enorm dankbaar voor de mooie herinnering. Thijs is inmiddels bijna 8 weken oud en weer overgeplaatst naar Veldhoven waar hij nog een hele poos zal verblijven.

Fotograaf;

Kindjes die nog geen waterpokken hebben gehad mogen nooit op een nicu of afdeling neonatologie komen. En vaak zijn oudere broertjes en zusjes in een leeftijd dat ze dat nog niet hebben gehad. Luc, het broertje van Thijs, had het wél al gehad en mocht dus bij zijn kleine broertje komen. Hoewel ik wel al oudere broertjes en zusjes had ontmoet bij reportages, was dit voor mij de eerste keer op de nicu van het WKZ. Heel bijzonder om te zien hoe onbevangen zo’n peuter zich op die afdeling begeeft en lekker met zijn tractor langs de couveuse van zijn broertje rijdt. Kleine Thijs liet het lekker over zich heen gaan en vond het buidelen bij mama op het laatst maar wat lekker!  Fijn om te horen dat Thijs inmiddels weer naar Veldhoven is verhuisd, weer een stapje dichter bij huis!

Tineke Giesbers