Tazmin

De ouders:
Tazmin is na 10 dagen van longrijpingsspuitjes, een spoedambulancerit, weeenremmers, CTG’s, 2 cm ontsluiting, overleg met gynaecoloog, echo’s, bloedverlies en spannende dagen op 3 oktober 2014 geboren in Maastricht. Daar is hij meteen overgeplaatst naar de NICU.
Week 1
We hebben totaal geen besef wat ons overkomt. Zo’n klein mannetje, zo onwerkelijk. Daar ligt hij dan in z’n couveuse op de intensive care in Maastricht. Voorzichtig mogen we hem aanraken. Zo vreemd dat doorzichtige rode huidje. Op woensdag hebben we een gesprek met de arts. Onze kleine man heeft een bloeding gehad in het weefsel van niet alleen de linker, maar ook de rechter hersenkamer. Aan de linkerkant zit nu een bloedpropje in de hersenkamer. We moeten duimen dat een drainage om vocht af te tappen niet nodig is.
Week 2
Onze kleine man ligt te vechten. Hij ademt wel zelf, maar met ondersteuning van een tube in zijn neus. In zijn mond zit een sonde waardoor hij voeding krijgt. Hij draagt een infuus in zijn hand.  En een lange lijn infuus in zijn been. Beide voor verschillende medicijnen en vocht. Al die slangetjes en snoertjes zien er onwerkelijk uit. Ze weerkaatsen in het licht van de blauwe lamp tegen de huidverkleuring. De arts heeft deze week goed en slecht nieuws. Het goede nieuws is dat de hersenkamers stabiel zijn. Het slechte nieuws is dat ze met antibiotica zijn gestart wegens een infectie.
Week 3
De kleine man ziet het licht! Geen infectie meer, de lange lijn eruit, infuus weg en bovendien wordt deze week de ademondersteuning afgebouwd en gestopt. Met behulp van waterdruppelen verbeteren ook zijn geïrriteerde slijmvliezen van alle slangetjes.
Week 4
Heerlijk om te zien dat onze zoon het zo goed doet. Langzaam zie je hem veranderen in een ‘echte’ baby. Het prematuur gaat er steeds meer vanaf. De arts heeft geweldig nieuws. De kleine man mag van de intensive care af en dat betekend dat we dichter bij huis komen, want hij wordt per ambulance naar de neonatologie afdeling in VieCurie Venlo gebracht.
Week 5
In Venlo starten ze met de revalidatie. Er komt een revalidatiearts, een fysiotherapeut en een logopedist. Ook starten we met het aanleggen aan de borst. Na al het snuffelen aan de borst deze week, drinkt hij voor het eerst echt aan de borst aan het einde van de week.
Week 6
Onze kleine man gaat steeds meer uit de fles drinken en heel af en toe aan de borst. Wel heeft hij deze week een kleine terugval met de ademhaling, waardoor ze opnieuw met medicijnen starten.
Week 7
Deze week de fotoshoot van Earlybirds. Onze zoon mag al 2 keer per week in bad. Heel spannend, want dan is hij langere tijd van de monitor af. Papa & mama krijgen deze week ‘les’ in het omgaan met prematuur kindjes. Dus hoe we het beste kunnen vasthouden, wat ze wel/niet fijn vinden, geen harde geluiden, etc.
Week 8
De sonde gaat eruit, vanaf nu drinkt de kleine man al zijn voedingen zelf. Ook gaat hij van de monitor af, geen plakkers meer op het lichaam. Deze week krijgt hij zijn eerste inentingen. Mama & papa hebben dit weekend rooming-inn gedaan. Heel weekend samen met z’n drietjes op een aparte kamer gelegen en zelf alle verzorging gedaan.
Week 9
Yippie!!!!!! We gaan naar huis. Eindelijk begint onze kraamtijd. Heerlijk genieten met z’n drietjes.
  1. Fanny
    Fanny zegt:

Wat een pracht kereltje met een heftig verhaal maar met zo veel liefde geschreven. Zelf op 6 oktober voor 2e keer mama mogen worden van gezonde zoon Lewis. Daarom komt dit zo hard binnen immens respect…..Geniet samen en leef het leven. Haal er alles uit wat er in zit, maar dat kan deze kleine knul wel. X Fanny