Sven en Niek

ROLLERCOASTER

With those crazy highs and real deep lows…..
(Danny Vera)

Dit beschrijft de afgelopen weken voor de ouders van Sven en Niek

Want tijdens een wandeling is daar opeens vochtverlies en dat bij een zwangerschap van net 30 weken is dat schrikken. En omdat er in Zwolle op dat moment geen plek is voor eventueel twee NICU-patienten worden ze doorgestuurd naar het ziekenhuis in Nijmegen. Er wordt op maandag longrijping gegeven en weeënremmers en dat lijkt zijn werk te doen en ze mogen naar huis. Maar op vrijdag zet de bevalling toch door. Nu is er gelukkig wel plek in Zwolle. Het lijkt een voorspoedige bevalling te worden, maar dan opeens krijgt Niek het zwaar in de buik en moet er een spoedkeizersnede worden uitgevoerd. Wat fijn dat de verpleegkundige, die eigenlijk al geen dienst meer had, toch meeging en er was voor de ouders. De jongens worden geboren en Sven kende een goede start. Zijn broertje Niek heeft de eerste dagen enorm moeten vechten. Hij kreeg onder andere een klaplong en de zorgen om hem waren groot.

Maar na 10 dagen NICU heeft ook Niek de stijgende lijn te pakken en de jongens mogen samen naar de high care afdeling.

En wanneer ze een maand oud zijn tref ik het gezin op de medium care afdeling. De jongens liggen er alleen, dus we hebben veel ruimte om te fotograferen. Ook grote zus Britt (11 jaar) is aanwezig en met z’n drieën verzorgen en vertroetelen ze Sven en Niek. Hij gaat heel erg goed met ze. Ze drinken goed aan de borst c.q. hun flesjes leeg en de sondes kunnen er (bijna) uit. Maar soms gaan de sprongen vooruit van de jongens zo snel, dat het voor de ouders even schakelen is.

De jongens worden door papa in bad gedaan en drinken daarna bij mama aan de borst. Britt knuffelt heel wat af. Mooi om te zien hoe goed zij de jongens al kent en weet hoe ze kan helpen bij krampjes. Maar vooral lekker knuffelen. Sven valt als een blok in slaap bij haar.
Het is een ontspannen ochtend en Sven en Niek zijn rustig en tevreden en dus is er nog even tijd om lekker samen bij mama te liggen en daarna nog even samen met Britt op de foto te gaan.

Het is mooi om te horen hoe ouders steun hebben ervaren van de artsen en verpleegkundigen in de Isala. “Deel je zorgen en stel je vragen, ze zijn er voor je en geven echt steun”.

Lieve mensen, ik wens jullie een mooie toekomst samen toe!

Regina Kappert
Fotograaf

1 antwoord
  1. Ria
    Ria zegt:

Wat mooi omschreven en duidelijk,wij (opa en oma De Wijk) hebben al die tijd ontzettend meegeleefd met onze kinderen en kleinkind ,en nu nog steeds! T zijn prachtige jongens en we zijn trots op allemaal , zij hebben t zo goed gedaan , Merwin Gitte en Britt!! Nogmaals “apetrots” .