Stichting Earlybirds heeft in 5 jaar tijd, ruim 3400 gezinnen een lichtpuntje gegeven tijdens een onzekere periode op de couveuseafdeling

Met de hulp van ruim 300 vrijwilligers kan Stichting Earlybirds al 5 jaar lang kosteloos een waardevolle herinnering verzorgen. De fotoreportages zijn mogelijk voor ouders met een baby die geboren is tussen de 24 en 37 weken zwangerschap en op dat moment voor een langere periode op de couveuseafdeling of in het ziekenhuis verblijven. Ouders worden meestal totaal overvallen met de vroeggeboorte van hun kindje en leven in een rollercoaster. Een vroeggeboorte komt maar liefst bij 1 op de 10 zwangerschappen voor. Ouders zien deze fotoreportage meestal als een lichtpuntje in een periode vol angst, stress en verdriet. Met deze foto’s heeft het gezin een blijvende herinnering die professioneel en met veel liefde is vastgelegd.

Door de warme contacten met ziekenhuizen en personeel van de couveuseafdelingen zijn de inmiddels 250 aangesloten fotografen in de gelegenheid om bijna alle couveuseafdelingen in Nederland te bezoeken. Allemaal op vrijwillige basis en met heel veel liefde.

Ter ere van dit 5-jarig jubileum is er door Stichting Earlybirds een prentenboek ontworpen om ouders te kunnen steunen in dit verwerkingsproces en om hun situatie uit te leggen aan hun omgeving. Denk aan oudere broers of zussen die zich afvragen waar de baby in mama’s buik nu is en waarom papa en mama zo vaak in het ziekenhuis zijn. Of een enthousiaste tante die niet begrijpt waarom ze niet op visite kan komen in het ziekenhuis (“want de baby is toch geboren?”).

Het leven op een couveuseafdeling is erg gesloten. Er wordt ook maar weinig bezoek toegelaten, omdat kleine infecties erg gevaarlijk kunnen zijn voor deze kwetsbare baby’s. Oudere broers en zussen mogen vaak niet bij de baby kijken en vrienden en familie begrijpen niet altijd hoe zorgelijk of zelfs levensbedreigend het leven op deze afdeling kan zijn. En dat terwijl 1 op de 10 baby’s te vroeg wordt geboren.

Het verhaal is geschreven door Patricia van Aalst – Jungschläger en de prenten zijn gemaakt door Chantal ten Brink. Met het boek wordt het verhaal verteld van een te vroeg geboren vogeltje en het leven van papa en mama in die spannende tijd. Droomvallei Uitgeverij zorgt er (voor ons) voor dat het boek kosteloos uitgegeven wordt. De overige kosten die voor het drukken worden gemaakt, zal Stichting Earlybirds via donatie zoveel mogelijk proberen te financieren. Meer informatie is te vinden via: https://whydonate.nl/fundraising/stichting-earlybirds-zgxz/nl

Het prentenboek is vanaf 12 april te koop via de webshop van de Stichting Earlybirds (https://stichtingearlybirds.nl/winkel/). De opbrengst zal geheel ten goede zijn van de stichting, zodat wij zoveel mogelijk gezinnen die waardevolle herinnering kunnen blijven geven.

Naast de publicering van het prentenboek, worden er gedurende het gehele jubileumjaar diverse activiteiten en acties georganiseerd. Zo is er begin dit jaar de Earlybird knuffel aan de webshop toegevoegd (in samenwerking met het bekende merk Happy Horse). Verder is er een kleurwedstrijd voor kinderen, diverse haakbijeenkomsten en worden de vrijwilligers in het zonnetje gezet tijdens een vrijwilligersdag op 10 juni a.s.

Wilt u meer weten over onze activiteiten en acties rondom het 5-jarig jubileum? Neem dan contact op via patricia@stichtingearlybirds.nl.