Stef prematuur geboren met 29 weken, MST Enschede, longrijping, Isala Zwolle, CPAP, sonde, couveuse, buidelen, NICU, Ronald McDonaldhuis

Stef

“Op vrijdag 23 augustus meld ik me vanwege contracties en bloedverlies in het MST te Enschede. Bij de echo en CTG blijkt al meteen dat ik ontsluiting heb met een uitpuilende vruchtzak. Ik ben op dat moment 28 weken zwanger, na een eerdere te premature bevalling bij 22 weken schrikken we behoorlijk van dit nieuws, maar de overlevingskans is met deze termijn een stuk groter. Ik krijg de eerste corticosteroïd injectie voor longrijping en wordt met spoed per ambulance naar Isala Kliniek te Zwolle gebracht. Uiteindelijk beval ik donderdagochtend 29 augustus van onze zoon Stef bij 29 weken, hij weegt dan 1270 gram. Na de bevalling krijgt hij CPAP ademondersteuning, voeding via een infuus en kan de hoeveelheid moedermelk middels een maagsonde worden opgebouwd. De verzorging gebeurt door de 2 armgaten in de couveuse, waar we voorzichtig z’n mini-luier verschonen met de kwetsbaarheid van zijn kleine lijfje en alle kabels en snoeren, we buidelen zo veel mogelijk. De zorg en begeleiding op de NICU van de Isala kliniek is geweldig en we hebben een warm onderkomen in het Ronald McDonald huis. Na 1.5 week doet Stef het, met z’n eigen willetje en kracht, al zo goed dat hij wordt overgebracht naar de post-IC high care in Enschede, dicht bij huis. Na enkele weken hard vechten is hij, waarschijnlijk door een virusinfectie, toch zo uitgeput dat hij steeds vaker diepe adem- en hartslagdalingen krijgt. Omdat hij aan de beademing moet gaat hij terug naar Zwolle voor enkele dagen.

Stef is inmiddels 8 weken oud (37 weken termijn) en 2800 gram en zal nog enkele weken in het ziekenhuis verblijven tot hij volledig zelfstandig kan ademen en de continu monitoring niet meer nodig is. Sinds kort drinkt hij al een deel van de voedingen zelfstandig en ligt hij op een bedje met kleding aan. De zorg voor hem en ons is, zonder uitzondering, geweldig. Nu die eerste maanden niet zo ‘picture-perfect’ verlopen als je graag wilt of zoals de social media wereld soms romantiseert is het heel erg fijn om toch babyfoto’s te hebben van deze geleefde periode. We zijn EarlyBirds fotografe Tessa Heijmer (TessArt) en Stichting Earlybirds dan ook erg dankbaar voor deze waardevolle, pure beelden van hem en van ons, uit de eerste maanden van zijn leven. “

——————————

Van de fotografe:

Ik ben blij dat ik heb kunnen bijdragen aan de reportage van Stef, ik wens dit kersverse gezinnetje alle geluk toe!