Soof & Flip

Van de fotograaf
Dat de kleintjes en hun ouders kanjers zijn is me weer duidelijk geworden tijdens de reportage van Soof en Flip. Ik hoop dat jullie heel snel thuis zijn en samen met jullie broertjes kunnen gaan genieten, ik wens jullie alle geluk van de hele wereld, liefs Luzanne.

Van de ouders
In oktober 2023 komen we er achter dat we in verwachting zijn. Tijdens de eerste echo bij de verloskundige blijken het niet 1 maar 2 kindjes te zijn! Ons 4e én 5e kindje dus! Dat is even schakelen voor ons, maar we zijn dol enthousiast en onze andere 3 jongens ook.

Tijdens de 13 weken echo zien ze bij Flip aan zijn linkerhand geen vingers. Pas na de GUO bij 20 weken krijgen we duidelijkheid wat er aan de hand is. Flip blijkt symbrachydactyly te hebben van zijn linkerhand, een reductie defect. De rest van de echo is helemaal goed en we konden eindelijk beginnen aan alles klaar maken voor Soof (ons eerste meisje!) en Flip.

Op de verjaardag van onze derde zoon breken plotseling mijn vliezen bij 29+1 weken en word ik overgeplaatst naar MMC Veldhoven. In verband met een infectie en Soof die aan geeft dat ze het niet meer trekt, zijn ze geboren bij 29+5 weken. Soof weegt 1250 gram en Flip 1430 gram. Ze doen het allebei zo goed met CPAP dat ze na een paar dagen over worden geplaatst naar het Amphia Ziekenhuis in Breda. Hier kunnen ze na een paar dagen al aan de optiflow. Helaas worden ze 1,5 week allebei ziek en raakt Soof helemaal uitgeput. Hierdoor is ze niet meer in staat zelf te ademen en moet ze terug naar de NICU in Veldhoven voor beademing. Hierdoor zitten we verspreid over 3 locaties in Brabant. Onze 3 andere kinderen thuis, Flip in Breda en Soof in Veldhoven. Gelukkig knapt ze snel op en kan ze na een paar dagen terug naar haar broertje.

Bij 34 weken zijn ze stabiel genoeg om naar het 3e ziekenhuis te mogen, het Bravis ziekenhuis in Bergen op Zoom. Daar kan de optiflow verder worden afgebouwd en komt Luzanne langs voor de fotoreportage. Bij ruim 38 weken mogen ze bijna naar huis, Flip is ruim 24u incident vrij totdat ze allebei ineens snotterig worden. Flip krijgt steeds meer incidenten en krijgt weer extra ondersteuning door een neusbril. Ze blijken het rhinovirus te hebben. We hopen dat ze snel opknappen en eindelijk na ruim 10 weken mee naar huis te mogen. Zodat we eindelijk met z’n zeven thuis écht van elkaar kunnen gaan genieten.