Sol
Door de Fotograaf:
Ik was onderweg naar het (nieuwe) ziekenhuis van Alkmaar om de kleine Sol vast te leggen. Het was even
zoeken, maar uiteindelijk kwam ik op een prachtige nieuwe afdeling waar de kleine Sol lag.
Daar trof ik zijn ouders André en Lonneke. Ze waren net in gesprek met verschillende artsen. Het gaat goed met
hem ondanks zijn pittige start. Sol werd geboren op 27 februari na een zwangerschapsduur van 28 weken en 2
dagen met een gewicht van 840 gram. Toen ik bij ze was woog hij 3135 gram en heeft dus al flinke stappen
gemaakt.
André en Lonneke mochten Sol daarna verder verzorgen en kreeg hij nieuwe kleertjes aan. Toen was het tijd
voor een voeding aan de borst bij mama. Stap voor stap alles leren, maar ook dit deed hij al hartstikke goed!
Daarna was het tijd voor papa om met zijn zoon te buidelen. Een heerlijk moment om vast te mogen leggen.
De rest van zijn voeding kreeg Sol via zijn sonde. Langzamerhand viel hij in slaap en lag hij heerlijk bij papa te
slapen.
Lieve Andre en Lonneke, wat een avontuur hebben jullie al achter de rug! Ik hoop natuurlijk dat alles goed mag
blijven gaan, dat Sol zijn longen zich verder goed mogen ontwikkelen en hij van de ondersteuning af mag.
Daarna natuurlijk eindelijk naar huis toe om daar met elkaar te kunnen genieten. Ik wens jullie heel geluk met
elkaar en nog veel meer mooie avonturen thuis!
Liefs, Marinda
Door de Ouders:
Bij 24 weken kregen we het slechte nieuws dat de baby een groeiachterstand had vanwege een
slecht functionerende placenta (absent flow). Ons kind zou binnen nu en 6 weken prematuur
en dysmatuur geboren worden. Vanaf dat moment kwamen wij minimaal 3x per week in het AMC voor
controles. In week 25 was er zelfs een reversed flow gemeten en kregen we de keuze of we de baby al wilden gaan
halen. Na vele gesprekken met verschillende artsen, hebben wij de keuze gemaakt om tot 28 weken een passief
beleid toe te passen. Omdat wij de risico’s en de lijdensweg vóór 28 weken te groot vonden. Een verschrikkelijke
keuze om te moeten maken. In de weken daarna hebben wij ons zo goed mogelijk voorbereid op 2 uiterste
scenario’s (en alles daar tussenin):
- De geboorte van een prematuur kindje, bevalcursus d.m.v. keizersnede, we moesten nog
beginnen aan het kamertje, prematuur kleertjes. - Het overlijden van ons kindje, rouwkaartje, hoe zien we de uitvaart voor ons?
Met 27 weken en 5 dagen zijn we gestart met de longrijpingsprikken en met 28 weken werd Lonneke opgenomen
in het AMC. Bij de eerste CTG werd al meteen duidelijk dat het hartje van de baby niet optimaal was en 48 uur
later was de CTG zo slecht dat de artsen niet langer wilden wachten en Sol d.m.v. een keizersnede
gehaald hebben.
De eerste maand op de NICU was ontzettend spannend, maar gelukkig heeft Sol deze goed doorstaan! Geen
hersenbloedingen, geen infecties of antibiotica, geen operaties. Sol heeft zijn groeiachterstand ingehaald en zit nu
op de gemiddelde curve! Helaas blijven zijn longetjes zijn zwakke punt en heeft hij het stempeltje ernstig BPD
gekregen. Hoe zich dat gaat uiten, zal in de toekomst moeten blijken.
Wij zijn mega trots op onze sterke jongen en kunnen niet wachten om hem eindelijk mee naar huis te nemen.








Plaats een Reactie
Meepraten?Draag gerust bij!