Sem prematuur geboren met 28 weken en 3 dagen, keizersnede, CPAP, UMCG

Sem

Sem prematuur geboren met 28 weken en 3 dagen, keizersnede, CPAP, UMCG

Op zaterdag 14 april 2018 gingen wij naar de verloskundige voor een 3D echo. Tijdens de echo kregen ze de kleine man niet in beeld door een te grote placenta. Ze vertrouwden het niet helemaal en wilde het graag met de verloskundige overleggen. We werden naar huis gestuurd met de mededeling dat de verloskundige ‘s-middag even zou bellen. 1 a 2 uur later werden wij opgebeld door de verloskundige met de mededeling dat ze het toch niet vertrouwden en we meteen naar het ziekenhuis moesten komen.

Eenmaal in het ziekenhuis aangekomen werd ik aan een apparaat gelegd. Hier moest ik een half uur aan liggen. Hiermee konden ze zijn hartslag zien om te kijken in wat voor omstandigheden hij leefde in mijn buik. Al gauw hadden ze door dat dit helemaal niet goed was. Ineens kwamen ze met een aantal mensen mijn kamer binnen gestormd. Met dat ene zinnetje werd onze hele wereld op zijn kop gezet ‘wij gaan hem nu halen.’ Het duurde nog geen 5 minuten en we renden al naar de OK. 3 kwartier later werd ik wakker op de uitslaapkamer. Wij hadden een zoon gekregen ‘onze kleine Sem’

Sem is een heel dapper mannetje geboren met 28 weken en 3 dagen, 700 gram en 31 cm. Hij ademde helemaal zelfstandig maar heeft wel zuurstof nodig. Eerst heeft Sem 2 weekjes aan de CPAP gelegen, daarna mocht hij al aan de high flow. 4 weken hebben wij in het UMCG in Groningen gelegen. Onze eerste mijlpaal is bereikt wij werden overgeplaatst naar het Wilhelmina Ziekenhuis in Assen weer een stap dichter naar huis!

Inmiddels zijn wij alweer 2 maanden verder en beginnen wij nu pas echt te beseffen wat er allemaal gebeurd is in de afgelopen weken! Het was niet niks, maar gelukkig hebben wij een heel sterk klein mannetje die het ontzettend goed doet en aan ons heeft laten zien hoe hard hij kan vechten! Wij zijn heel erg trots op hem !

Gert & Kyra