Romée prematuur geboren met 29 weken en 3 dagen, AMC, CPAP, vroeggeboorte, LUMC, sonde, badderen

Romée

Op zaterdag 13 juli om 00.29 uur is onze prachtige dochter Romée Lamers geboren. Ze was, na een hele goede zwangerschap, totaal onverwacht ter wereld gekomen met 29.3 weken met een geboortegewicht van 1250 gram. Romée ademde al zelfstandig, maar had alleen wat ondersteuning nodig met de CPAP. Omdat het AMC (waar we zijn bevallen) te vol was, is ze dezelfde dag nog op transport gegaan naar het LUMC. Door het transport kreeg ze een terugval. Daardoor lag ze de dag erna een dag aan de beademing, maar dat had ze al gauw niet meer nodig. Na een paar dagen CPAP ging Romée al gauw over op het ‘snorretje’. Weer een stapje vooruit.

Kort na de geboorte was er een kleine hersenbloeding ontdekt bij Romée. Dit hielden ze nauwlettend in de gaten. De bloedingen werden gelukkig niet groter, wat het LUMC deed besluiten om Romée na 1.5 week over te plaatsen naar het streekziekenhuis in Alkmaar. Dit vonden we als ouders een grote stap, maar Romée was er volgens de artsen al echt aan toe.

Naast de ‘welbekende saturatie dipjes’ deed Romée het hier op de couveuse afdeling ook erg goed. Een pittige dame die na een bloedtransfusie door ijzertekort ineens enorme stappen ging maken. Ze ligt nu nog in een wiegje aan de monitor en heeft nog een sonde, maar verder heeft ze geen ondersteuning meer nodig. Het leren drinken is de laatste stap richting huis, waar we nu na 7 weken ziekenhuis zo erg naar uitkijken!

Het was en is nog steeds een heftige en spannende tijd met een rollercoaster aan emoties. Maar we kunnen desondanks dit alles ook erg genieten van onze heerlijke dochter!