Puck & Maud

Puck & MaudPuck & Maud (geboren op 25-03-2014)

Zondagochtend 6 april meld ik me rond 09.30u op de afdeling Neonatologie in het Deventer Ziekenhuis, waar op 25 maart 2014 de tweeling Puck & Maud is geboren, na een zwangerschapsduur van 35 weken en 6 dagen. De trotse ouders Arnoud & Nicole heten me van harte welkom, in gezelschap van een goede vriendin. Ik heb de dag ervoor al kennis gemaakt met de ouders, toen ik het buurjongetje van de tweeling, Jayden, al mocht fotograferen voor de Stichting Earlybirds.

Nicole vertelt op de gang hun verhaal over de zwangerschap en de te vroege bevalling. Als we op de kamer komen, wordt Puck (in de groene romper) net wakker en laat gelijk van zich horen. Maud ligt nog lekker te soezen. De ouders beginnen met de verzorging van de tweeling. De verpleegkundige haalt de sonde van Puck eruit, die is niet meer nodig, een mijlpaal voor haar dus! Maud moet haar sonde nog wel even inhouden. Nicole geeft de meisjes tegelijk borstvoeding; het is nog een hele klus om ze tegelijk aan te leggen, maar het lukt. De meisjes drinken allebei heel goed, meer dan ze eigenlijk zouden moeten. Ze doen het dus super!

Na de voeding leggen we de zusjes naast elkaar voor een mooie foto, en daarna maken we nog een gezinsfoto. En dan is het weer tijd voor Puck en Maud om te gaan slapen.

Arnoud en Nicole, veel geluk met jullie twee prachtige meiden, hopelijk mogen ze gauw mee naar huis!

Liefs,

Gerjanne

**************************

De ouders:

“Dinsdag 25 maart 2014 zijn wij ouders geworden van Puck en Maud en helemaal verliefd op onze meisjes.

Vanaf vrijdag 21 maart 2014 werden we dagelijks gecontroleerd omdat er vraagtekens waren over de groei van de meisjes en hoeveelheid vruchtwater. De CTG’s gaven ook niet veel duidelijkheid omdat de hartslagen van de meisjes erg dicht bij elkaar lagen (en nu nog steeds liggen, bijzonder toch) en men dan onvoldoende zeker was of ze wel twee kindjes in beeld hadden. Zondagavond beetje gerommel in de buik en toch maar voor controle naar ziekenhuis. Die nacht heeft Nicole in het ziekenhuis doorgebracht voor extra zekerheid en op maandag is besloten om haar dinsdag in te leiden. Na dit bericht zijn we naar huis vertrokken en samen getracht te wennen aan het idee dat we de volgende dag ouders zouden worden.

Dinsdag 25 maart 2014 vanaf 7:00 uur aan de weeën opwekkers. Rond de middag was Nicole redelijk uitgeput door de weeën en heeft ze een ruggenprik gekregen. Weeën opvangen lukte haar goed dankzij de zwangerschapsyoga. Arnoud mocht machteloos toekijken en liep regelmatig als een volleerd arts naar de monitor: “We hebben alles nog goed in beeld.” Dankzij de ruggenprik kon ze bijkomen, heerlijk was dat. Vervolgens persen en hierbij hebben Arnoud, arts-assistente, verpleegkundige, co-assistente en gynaecoloog haar goed gecoacht.

Uiteindelijk is Puck geboren om 19:09 uur en woog 2064 gram. Maud is om 19:34 uur geboren en woog 2232 gram.

Op zich zijn ze gezond, maar vanwege de vroeggeboorte (35.6 weken) hebben ze extra zorg nodig en verblijven ze op de neonatologie van het Deventer Ziekenhuis. Bijzonder detail; o.b.v. metingen dacht men dat Maud de kleinste was en Puck de grootse. Niet dus! Zo zie je maar dat die metingen ook niet heilig zijn.

Puck had een iets moeilijkere start en kreeg cpap beademing welke er woensdagochtend al is afgegaan. Beiden hebben ook onder “de zonnebank” (bily) gelegen, maar liggen sinds woensdag 2 april beiden in een wiegje en zonder monitoren. En sinds zondag 6 april zijn ook de sondes eruit. Op basis van de ontwikkelingen verwachten we ze binnenkort mee naar huis te mogen nemen. Voorwaarden zijn dat ze hun temperatuur kunnen vasthouden en 7 voedingen zelfstandig drinken.

Als we niet bij ze zijn, kunnen we ze toch volgen via een webcam, een service die het Deventer Ziekenhuis biedt.

Het is erg fijn om zo nu en dan even te spieken hoe het met ze gaat en zo komen we ook meer aan rust toe. Nicole is vanaf vrijdag 28 maart thuis en het gaat goed zolang we onze grenzen accepteren en eraan toegeven. We gaan twee maal daags (voeding van 10:00 uur en van 19:00 uur) naar ze toe voor verzorging.

We zijn in een nieuwe wereld terecht gekomen en dat is wennen. We genieten van de meisjes en elkaar en vieren iedere positieve stap. Dit betekent vooralsnog dat we volop aan het “feesten” zijn. Op de afdeling zien we ook dat het anders kan en dat is soms best lastig. We denken soms wel even “Wanneer krijgen wij een terugslag?” Gelukkig duren die gedachten niet lang, maar we willen wel nuchter en reëel zijn.

Nog zo’n feestmoment was het maken van de fotoreportage door fotografe Gerjanne van Stichting Earlybirds op zondag 6 april. In ontspannen sfeer en goed overleg heeft zij haar kaartje vol geklikt en kregen de meisjes hun kleurrijke Earlybirds Fladder (Maud) en Hope (Puck). ‘s Middags ontvingen we al een prachtige collage die we hebben doorgestuurd aan opa’s en oma’s. Ze waren erg enthousiast, net als wij. Wij zien de rest van de foto’s dan ook met vertrouwen tegemoet.

Stichting Earlybirds; jullie hebben ons al meerdere feestmomenten bezorgd: bedankt!

Groetjes Arnoud en Nicole”