Oscar prematuur 33 weken

Oscar

Oscar prematuur 33 weken

Vandaag mocht ik op bezoek bij Oscar en zijn ouders, Rolf en Wencke. Oscar is geboren na een fijne zwangerschap van 33 weken en 5 dagen.

Wencke had haar laatste werkdag voor zij met verlof zou gaan. Zij had die dag last van krampen en weeën, ze ging toch maar haar haar werk om de laatste dingen af te ronden. Na een halve dag gewerkt te hebben ging ze toch maar wat eerder naar huis en naar bed. Aan het eind van de middag kwam de verloskundige langs en er bleken geen aanwijzingen te zijn dat de bevalling begonnen was. Het advies was even rustig aan te doen, te ontspannen met een kruik in bed of een bad te nemen. ‘s Nachts werden de krampen pijnlijker en rond half drie toch maar weer de verloskundige gebeld. De verloskundige was op dat moment voor een andere client in het ziekenhuis en adviseerde daar even naartoe te komen. Daar bleek dat Wencke een centimeter ontsluiting had. Zij mocht meteen blijven in het ziekenhuis en kreeg weeënremmers en een injectie voor rijping van de longetjes om zo te proberen het nog even te rekken.

Na de nacht leek alles rustig en is Rolf even naar huis gegaan om wat bij te slapen en zich op te frissen. Opeens ging Oscar’s hartslag achteruit. Artsen werden erbij gehaald en Wencke werd hollend naar de OK gereden, geen tijd meer om Rolf te bellen of om een operatieschort aan te doen. Daar aangekomen is Oscar met een spoedkeizersnede gehaald. Dat was even flink schrikken!

Gelukkig geen vervelende complicaties. Oscar belandde in de couveuse. Oscar is vandaag precies drie weken oud. Hij doet het fantastisch! Hij is inmiddels uit de couveuse, van de beademing af kan zichzelf warm houden. Zijn gewicht is nu boven de 2 kilo.

Het is een bijzonder rustig en tevreden mannetje dat de shoot heerlijk over zich heen laat komen. Hij kijkt mij zo nu en dan even doordringend aan of trekt even een paar grappige gezichtjes. Het blonde haar heeft hij duidelijk van papa, de grote ogen van mama.

Zodra hij zelf kan drinken kan hij van de sonde voeding af en mag hij lekker mee naar huis. Nog een paar weekjes geduld, maar dit ventje is een toppertje!

Lieve Wencke en Rolf. Wat fijn dat ik dit moment met jullie mocht delen. Ik wens jullie en Oscar alle liefde en geluk van de wereld. Jullie vormen zo’n prachtig gezin samen.

Yvonne Ten Bruggencate

*****************

Nadat ons Oscar te vroeg geboren was hebben we ons aangemeld voor een fotoshoot van Earlybirds. Ondanks de berichten dat er in de Randstad te weinig fotografen zijn, wilden we het toch graag proberen.

Gelukkig kregen we al snel van Yvonne Ten Bruggencate een berichtje dat ze voor ons beschikbaar was en dat ze Oscar graag met ons op de foto wilde komen zetten. Dat was verrassend snel en leuk nieuws!

Yvonne wist al in haar sms-berichtjes precies de juiste toon aan te slaan waardoor we erg naar de donderdag van de fotoshoot uitkeken. Het contact tijdens het maken van de foto’s was heel prettig. Yvonne toonde zich zo betrokken en meelevend met ons, echt heel fijn. Ze wist ons te laten ontspannen en er een leuke middag van te maken.

De prachtige foto’s kregen we gemaild op vaderdag. Een heel mooi cadeau voor papa Rolf. Het is heerlijk om mooie foto’s te bekijken waar we met z’n drietjes op staan.

Yvonne en de stichting Earlybirds ontzettend bedankt!