Olivia prematuur 33 weken diakonessehuis

Olivia

Olivia prematuur 33 weken diakonessehuis

Op maandag zou mijn verlof beginnen: uitrusten, een mooie foto laten maken waar mijn buik zichtbaar was, lunchen en thee drinken met vrienden én – niet het minst belangrijk- de kinderkamer gereed maken waar enkel nog het behang hing.

Maar ineens – zes weken te vroeg- was ze er, onze dochter Olivia! In plaats van genieten van de rust van mijn verlof, zaten Stefan en ik nu dagelijks op de couveuseafdeling van het Diakonessehuis waar onze kleine baby aan allerlei apparatuur lag. Ondanks dat ze zo klein en kwetsbaar was, ging het heel goed met Olivia. Elke dag was het weer een verassing hoe ze eruit zou zien en of er een infuus minder zou zijn, en het ging snel!

De verpleegkundigen op de afdeling hebben ons ontzettend goed en liefdevol opgevangen wat ons, maar ook Olivia, heel veel rust heeft gegeven. Dit heeft de tijd in het ziekenhuis een stuk makkelijk gemaakt. Toen ik vertelde hoe jammer ik het vond dat er geen foto is waar ik zwanger op sta, vertelde verpleegkundige Marieke mij over de Stichting Earlybirds. Wat een mooi initiatief! De periode in het ziekenhuis ging zo snel en soms zo onbewust voorbij, dat een herinnering aan deze tijd heel fijn zou zijn.

Na het aanmelden werd er al snel contact opgenomen door Vera en konden we voor de volgende dag al een afspraak maken. Vera kwam naar het ziekenhuis en tijdens onze bezigheden daar (je leert jezelf heel snel wegwijs, ook in het ziekenhuis) maakte ze foto’s van ons als gezin, iets waar we nu maar ook in de toekomst heel blij mee zijn!
Vera is een heel warm iemand, en het was bijzonder hoe snel er echt contact is in zo’n situatie waarvan je niet verwacht dat je het meemaakt.

Inmiddels is Olivia thuis en gaat het heel goed! De periode in het ziekhuis lijkt al heel ver weg, maar met de foto’s van Stichting Earlybirds kunnen we samen (en straks ook met Olivia) die bijzondere tijd in het ziekenhuis nog terughalen.

Julia en Stefan

De fotograaf:

Op woensdagavond kreeg ik van mijn planner een berichtje of ik het leuk zou vinden om een heel klein meisje met haar kersverse vader en moeder te fotograferen in het Diakonessehuis, te Utrecht. Olivia is na ruim 33 weken geboren en lag inmiddels al meer dan twee weken in het ziekenhuis.

Ik belde meteen de volgende ochtend met haar moeder. Ze zei dat het zo goed met Olivia ging, dat ze dit weekend al naar huis mocht. Wauw! Wat een goed nieuws. Gelukkig heb ik tijd gevonden om diezelfde avond langs te komen. Het scheelt dat het zomer is en dat het dus lang licht blijft. De ouders van Olivia vertelden dat ze diezelfde nacht in het ziekenhuis mogen blijven slapen en gelukkig mochten we die kamer ook alvast gebruiken om Olivia in alle rust te badderen, voeden en buidelen.

Vader Stefan mocht haar eerst het flesje geven, maar dat wilde ze absoluut niet. Haar lippen bleven stijf op elkaar! Dan maar een badje… En wat vond ze dát heerlijk! Daarna dronk ze haar fles met gemak leeg en kon ze ontspannen en met volle buik buidelen bij haar moeder.

Het was ontzettend leuk om deze leuke en lieve ouders te mogen ontmoeten en hun als kersvers gelukkig gezin vast te mogen leggen! Wat zijn jullie toch een lieverds!

Liefs, Vera