Nové en Aivi prematuur geboren met 33 weken, Slingeland ziekenhuis, tweeling, sonde, weeenremmers, spoedkeizersnede, CPAP

Nové & Aivi

Fotograaf:

Op een hele mooie zonnige zaterdagochtend mocht ik op pad naar het Slingelandziekenhuis in Doetinchem. Hier ligt al ruim twee weekjes de mooie tweeling Nové en Aivi. Zij zijn op 25 september 2017 met precies 33 weken geboren.

Hoewel het niet in de planning lag, kwamen ze ook weer niet als een totale verrassing te vroeg. Moeder was namelijk net opgenomen geweest in het ziekenhuis vanwege een te korte baarmoedermond. De dames lieten niet lang op zich wachten en wilden veel te graag hun papa en mama gaan ontmoeten want drie weken later werden ze al geboren! Aivi had een wat slechtere start dan Nové maar ze deden het samen al heel snel heel goed. Met in het begin wat zuurstofondersteuning konden zowel Nové als Aivi met alleen de controle van de monitor en een sonde het op eigen kracht.

Het is nu wachten tot ze 48 uur zonder meldingen op de monitor kunnen en ze moeten nog even oefenen met drinken. Wat een mooi gezinnetje is dit. Het was me een genoegen om jullie viertjes op de foto te zetten. Als echte fotomodellen staan jullie er op!

Anne, Tim, Nové en Aivi, ik wens jullie al het geluk toe en hoop voor jullie op een snelle thuiskomst als gezinnetje.

———————

Ouders:

5 maart 2017, HOERA mama is jarig, nog een keer HOERA want papa en mama zijn zwanger! Wat een mooi cadeau. Bij de eerste echo kwamen we erachter dat we zwanger waren van een tweeling. Wauw, die kwam onverwachts maar wat waren we blij!

De zwangerschap verliep heel goed, mama had niks te klagen. Eind week 29 begon mama zich toch wat vreemd te voelen en dat gevoel bleek te kloppen, mijn baarmoedermond was ineens erg verkort waardoor mama en papa een weekje in het Radboud in Nijmegen heb doorgebracht. De weeënremmers hebben 3 weken hun werk gedaan want met precies 33 weken braken de vliezen. Papa is snel met mama naar het ziekenhuis gereden want mama kreeg gelijk weeën. Bij binnenkomst bleek mama al 5 cm ontsluiting te hebben en na 1 uur in een weeënstorm te hebben gezeten was er al volledige ontsluiting en mocht mama persen. Helaas kwam Nové niet genoeg naar beneden en reageerde Aivi ook al op de weeën.

Omdat de hartslag van Aivi wat daalde werd besloten om voor een spoedkeizersnede te gaan. Prima, mama en papa wilde het beste voor jullie meisjes. De keizersnede ging snel, jullie werden gelijk meegenomen door de kinderarts en gelukkig kon papa gauw met jullie mee. Mama moest even blijven liggen want helaas hadden ze ook per ongeluk in mama’s blaas gesneden. Na een paar uurtjes werden we gelukkig herenigd. Jullie deden het beide goed, ondanks dat Aivi wat extra ondersteuning nodig had dmv. CPAP.

Inmiddels zijn jullie 37 weken en zijn er alweer grote stappen gemaakt. Beide zijn jullie vrij van de monitor. We zijn nu hard aan het trainen met borst/flesvoeding en dan hopen we dat we snel met ons gezinnetje thuis verder kunnen genieten!