Nova

Door de fotograaf:

Deze week voor de tweede keer op pad, en voor de tweede keer naar het ziekenhuis in Alkmaar. Ik was daar voor de kleine Nova. Geboren met 26 weken heeft zij al een hele reis meegemaakt. Lisanne had wat bloedverlies en mocht op controle komen bij de verloskundige. Niet wetende dat ze uiteindelijk die middag opgenomen werd in het ziekenhuis van Amsterdam. Achteraf bleek dat het de beste keuze was geweest om Nova te halen. Mega spannend, want hoe gaat het allemaal als je kindje wordt geboren met 26 weken! Een enorm spannende periode, maar Nova was zo sterk! Van de High Care in Amsterdam werden ze overgeplaatst naar de Neonatologie in Alkmaar. Veel stappen naar voren, en af en toe eens stapje achteruit. Onze afspraak stond al een week eerder ingepland, maar Nova had die dag wat meer moeite en dus werd ze even overgeplaatst. Te veel prikkels, want ja voor zo’n kleintje kan iets heel simpels ontzettend zwaar zijn!

Een week later was ik dan eindelijk bij ze en zag ik niet alleen twee troste ouders, maar bovenal een lief schattig en vooral sterk, klein meisje. Ze lag in de open couveuse, lekker onder de warmtelamp. Ze mochten even knuffelen. Om en om waarna ze daarna weer lekker mocht slapen in haar warme bedje. Wat een dapper meisje en wat heeft ze al veel meegemaakt. Ik hoop lieve kleine Nova dat je sterk blijft en je heel snel met papa en mama naar het ziekenhuis van Hoorn mag en als laatste stap mee naar huis!

Lieve Melchior en Lisanne, Wat hebben jullie een avontuur achter de rug, maar wat zijn jullie sterk met elkaar.
Nova doet het zo goed en superfijn dat het elke dag wat beter gaat.

Ik wens jullie ongelofelijk veel kracht en liefde toe met elkaar en hopelijk mogen jullie snel naar huis.

Liefs, Marinda

Door de ouders:

Nova is geboren op 24 januari 2022 met 26 weken en 4 dagen. Tot de ochtend van 24 januari 2022 was alles voor ons nog normaal zonder enige complicaties tijdens de zwangerschap. Deze ochtend reden we samen naar de verloskundige voor een standaard controle en was alles nog goed. Eenmaal thuis aangekomen kreeg mama last van bloedverlies en werd de verloskundige weer gebeld. Deze vond geen bijzonderheden maar verwees ons wel door naar het Dijklander Ziekenhuis in Hoorn voor controle. Ook daar werd nog niks gevonden, alleen dat het bloed daadwerkelijk uit de baarmoeder kwam. Toch werden we voor de zekerheid doorgestuurd naar het AMC (Amsterdam) en stond de ambulance al klaar om mama te vervoeren.

Nadat papa nog wat spullen thuis had opgehaald en de hondjes had uitgelaten en weggebracht reedt ook hij rustig richting Amsterdam. Daar lag mama al op de verlosafdeling waar de eerste nodige controles al waren uitgevoerd. 5 Minuten nadat papa was gearriveerd kwamen eerst de arts-assistenten kijken, deze zagen al dat er zich een bloedstolsel had gevormd bij de uitgang van de baarmoedermond. Daarna arriveerde de gynaecoloog, deze zag in één keer de hartslag van Nova dalen. Er was op dat moment weinig twijfel: “Code Rood” en met spoed naar de OK voor een spoedkeizersnede. Daar bleek al snel dat het om een volledig losgelaten placenta ging.
Op de OK was je binnen 5 minuten geboren met een gewicht van 835 gram. Papa stond je al op te wachten in de opvangkamer. Na alle controles en verrichtingen werd je in een couveuse naar de NICU-afdeling gebracht van het AMC. Enkele uren later werd mama wakker uit haar narcose en kon papa alle foto’s laten zien van na je geboorte.

Na 6 spannende weken op de NICU, met 2 bloedtransfusies en de nodige ademhalingsondersteuning, werd je overgeplaatst naar de High Care afdeling van het NWZ in Alkmaar. 2 Weken later werd je prachtig op de foto gezet, samen met papa en mama, door fotograaf Marinda.
Na nu 4,5 week in Alkmaar te zijn staat de volgende overplaatsing te wachten en weeg je inmiddels al 3045 gram. Heerlijk om nog dichter bij huis te zijn in het ziekenhuis in Hoorn. We hebben nog even te gaan maar het einde is gelukkig in zicht! Wat heb jij het toch goed gedaan (en nog steeds), zo sterk en dapper. We zijn onwijs trots op jou!

We zijn Marinda en Stichting Earlybirds heel erg dankbaar voor het vastleggen van ons kleine wondertje!

Groetjes,

Lisanne en Melchior