Noortje

Ik mocht vandaag bij Noortje op bezoek in het UMC Radboud te Nijmegen. Toen ik net binnenkwam zag ik Noortje heerlijk ontspannen liggen. Nog wel heel klein, maar al een heel mooi meisje. Noortje is met 25 weken en 4 dagen geboren ivm de zwangerschapsvergiftiging van mama Laura. Ze wisten wel dat hierdoor Noortje eerder zou komen, maar zo vroeg hadden ze haar niet verwacht. Ze werd met 511 gram geboren, wat natuurlijk erg licht en klein was. Na twee weken werd ze al geopereerd wat alleen in Utrecht kon, dus dat betekende ook een verhuizing. Een erg heftig begin dus, maar wat Noortje erg goed doorstaan heeft. Toen ik langs ging bij Noortje vertelden de ouders dat ze net weer terug was van de Intencive care in verband met een longontsteking. Maar ook daar kwam ze goed doorheen. Noortje is dus een echt vechtertje en positief ingesteld net zoals de ouders. Ondertussen heeft Noortje haar geboortegewicht verdubbeld en zit ze boven de 1000 gram, wat super fijn is. Ze zit nog aan de CPAP maar is dat aan het afbouwen en kan steeds langer de Lowflow hebben. Ze kunnen natuurlijk niet in de toekomst kijken, maar als Noortje zich zo blijft ontwikkelen hopen ze dat ze in januari misschien wel naar huis kan! Jullie zijn een mooi gezinnetje samen en ik vond het leuk om Noortje en jullie te mogen ontmoeten.
Groetjes, Irene Hoekstra
***************
De ouders:
Wat is ze welkom. Onze eigen Noortje. 10 oktober 2014.
Toen Laura op moederdag, na 4,5 jaar ziekenhuisbezoeken, eindelijk een positieve zwangerschapstest vast had konden we niet wachten om je te zien! Dat dit al zo snel was, hadden we toen nog niet kunnen weten. Een normale zwangerschap zat er helaas niet in. Na een routine afspraak bij de verloskundige met 22 weken volgde een ziekenhuisopname waaruit bleek dat er sprake was van een hele vroege zwangerschapsvergiftiging. We bereidden ons voor op vele weken opname totdat ons meisje geboren zou worden. We hoopten de “veilige” grens van 34 weken te halen. Helaas had Noortje er na 3 weken al genoeg van en werd ze via een spoed keizersnede geboren met 25 weken en 4 dagen zwangerschap.O, wat was je klein! 511 gram. Maar toch een hoop leven in je. Zodra je op de wereld kwam zette je het op een huilen en ademde je zelfs zelfstandig! Dit had niemand verwacht. Zelfs de artsen hadden in de laatste week nog hun twijfels of jij sterk genoeg zou zijn.
Dat je dit wel bent, heb je al bewezen. Later had je het toch moeilijk en moest je beademd worden. Alleen een ingreep in het WKZ Utrecht kon je hier vanaf helpen.De reis naar Utrecht voor een ingreep heb je goed doorstaan. Daarna werd je alleen maar sterker en kon de beademing gestopt worden. Zelfs een longontsteking stond jou niet in de weg. Inmiddels ben je al 1600 gram. Wat zijn we trots op jou. Nog een paar weekjes geduld. En wie weet mag je begin van het nieuwe jaar al naar huis.Tot snel meisje…
Liefs, Mama en Papa

1. Pauli Langbein
    Pauli Langbein zegt:

Ik heb jullie verhaal pas gehoord en nu zie ik het verbeeld met jullie geliefde Noortje. We kennen elkaar van Het Trouwboek, dus ik weet veel van jullie achtergrond. Ook al niet makkelijk geweest. En dan weer een moeilijke zwangerschap, een meisje van ruim een pond. Wat kan je verwachten? Maar tegenspraak duld Noortje nu al niet! Ze WIL er komen, dus ze ZAL er komen. Die vechtersmentaliteit heeft ze dus meteen al van haar ouders meegekregen. Met ontroering zie ik jullie prachtige fotoos. Ik herinner me onze gesprekken. Wat een start in het leven. Maar ze had dit op geen betere plek in de wereld kunnen krijgen, dan in jullie liefdevolle armen. Enorm veel geluk samen nu, geniet van elk moment. Dikke knuffel, Pauli

2. Brechtje
    Brechtje zegt:

De naam Noortje en UMC Radboud Nijmegen gaven me even de kriebels. 21 jaar geleden werd op 1e kerstdag onze dochter Noortje geboren na ruim 32 weken zwangerschap. Behalve het Down Syndroom had ze ook een zware hartafwijking en een verkleving in de darmpjes. Ondanks diverse operaties is ze na ruim 7 maanden toch nog overleden.
    Wij wensen jullie heel veel geluk met jullie dochter Noortje.