Nomi & Marly prematuur geboren met 30 weken en 1 dag, tweeling, MMC Veldhoven, CTG, keizersnede, buidelen, NICU, sonde, WKZ

Nomi & Marly

Onze meisjes werden geboren na een bewogen zwangerschap bij 30 weken en 1 dag. De meiden deelde in de zwangerschap een placenta. Rond week 18 was te zien dat Marly minder vruchtwater had en daardoor was er angst voor TTS (tweeling transfusie syndroom). Hiervoor zijn we een aantal keer naar het LUMC geweest. Na spannende weken bleef het vruchtwater gelijk waardoor ingrijpen niet nodig was en konden we verder onze controles doen in het MMC Veldhoven.

De meiden hadden door de oneerlijk verdeelde placenta een groei verschil en de arts gaf aan dat ze sowieso gehaald zouden worden bij 34 weken. Kort daarna bleek ook dat de flow in de navelstreng verslechterd was en werd dit bijgesteld naar uiterlijk 32 weken en bij 28 weken zwangerschap opname in het MMC. Op 4 februari met precies 28 weken werd moeders opgenomen op haar 28ste verjaardag. Bijna werd dit ook de geboorte dag van de meiden omdat er opeens meer vruchtwater was maar nu bij Marly en dat van Nomi iets minder. Uiteindelijk durfde de artsen nog te wachten en moest er 3 keer per dag een CTG gemaakt worden. Telkens waren die goed en zo konden we het nog 2 weken rekken tot de echo op 18 februari. De CTG’s waren goed maar op de echo leek het dat Marly bloedarmoede had. Maar er was twijfel want niet alle symptomen waren te zien.

Na een vrijwel slapeloze nacht aan de CTG besloten de artsen op 19 februari de meiden te halen. Dat was schrikken voor pa en ma maar ze konden ook inzien dat ze nu dan wel deze lieve gezichtjes mochten zien. De artsen durfde een gewone bevalling niet aan omdat ze niet wisten of Marly’s conditie goed genoeg was en dus werd het een keizersnede. Na een goed verlopen keizersnede waren ze daar, twee babies, helemaal af alleen nog heel klein maar echt prachtig! Meteen zoveel liefde! Dezelfde avond waren de meiden goed genoeg om te buidelen en daar genoten we allemaal van.

Op 3 maart kwam Margo langs op de NICU en heeft prachtige foto’s gemaakt. Het was heel fijn en zij maakt gewoon zo veel mooier foto’s dan dat wij kunnen! Ook Kitty bedankt voor de mooie earlybirdjes! Nomi en Marly hadden op dat moment allebei al een infectie gehad en helaas was dit ook niet de laatste van beide meiden. Marly was op het moment van de foto’s al onder toezicht omdat de verpleging bang was dat ze ziek ging worden en dit bleek ook het geval. Ze is naar Utrecht gebracht omdat ze bang waren dat er een operatie nodig was aan de darmen maar dit hoefte gelukkig niet. Na een spannende tijd waarin er heen en weer gereisd werd tussen Utrecht en Veldhoven mocht Marly na 1,5 weken weer naar Veldhoven en waren de zusjes weer herenigd. Nu inmiddels al weer even op de medium care en ze zijn allebei goed onderweg om naar huis te kunnen! Wij kijken uit naar de thuiskomst van onze meiden.

De placenta is ter onderzoek naar Leiden gestuurd en van de artsen kregen wij te horen dat er geen spraken was van TTS maar alleen een oneerlijk verdeelde placenta. Nomi had 79% en Marly maar 21%. Gelukkig wel een goede placenta.

MMC en WKZ bedankt voor de goede zorgen! Margo en Stichting Earlybirds bedankt voor de foto’s. We hebben ze al veel bekeken en zeker toen de meiden niet samen waren!

1 antwoord
  1. Ivonne
    Ivonne zegt:

Lieverd, heel veel geluk, liefde en gezondheid voor jullie samen met jullie prachtige dames Nomi en Marly.
    Dikke knuffel xx
    Fred & Ivonne